DRRB og Producentforening roser og skoser

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Tina Aurvig-Huggenberger og Klaus Hansen er positive over for politikernes udmeldinger om at kreative erhverv kan og skal hjælpe med at skabe vækst. Men politikernes handlinger viser den modsatte vej.

Regeringens vækstteam er kommet med en række anbefalinger for kreative erhverv, som skal styrke vækstvilkårene for de kreative erhverv. Formanden for reklamebureauernes brancheforening, DRRB, Tina Aurvig-Huggenberger og direktør i Producentforeningen Klaus Hansen er overvejende positive overfor anbefalingerne. Men de drypper også lidt malurt i bægeret.

Vækstteamet anbefaler blandt andet, at man fokuserer på virksomheder, der allerede er etablerede og har udvist forretningspotentiale.

Tina Aurvig-Huggenberger og Klaus Hansen er enige i at der bør satses på de etablerede virksomheder, for ”selv om nyetablerede iværksættervirksomheder uden tvivl har stort behov for rådgivning, så er det de etablerede virksomheder, der bør satses på, hvis målet er vækst og succes på de internationale markeder”.

Også Vækstteamets anbefaling om en fokuseret offentlig indkøbspolitik af kreative ydelser, modtages godt af DRRB-direktøren og direktøren for Producentforeningen.  

Som de skriver: ”’Offentlige institutioner kan bruge de kompetencer, som branchen besidder, til læring og formidling og det offentlige har mulighed for at rykke noget og skabe vækst i branchen”. 

Som eksempel  bruger indlægsskriverne, at der blev skabt en tv-branche, da TV2 blev pålagt at købe programmer ude i byen og at der kom en økonomisk og kreativ konkurrence, da DR blev pålagt at købe endda blot en lille del af deres programmer udefra.

Den tredje anbefaling fra Vækstteamet om at etablere en fond med risikovillig kapital målrettet de kreative erhverv, får ligeledes pæne ord  med på vejen. 

Argumentet fra Tina Aurvig-Huggenberger og Klaus Hansen er, at den kreative branche består af at udvikle og producere nyskabende løsninger eller opbygge unikke værker og efterfølgende bringe dem på markedet og det kan kræve risikovillig kapital i de faser, hvor der endnu ikke er kunder.

Efter alle de pæne ord til regeringens vækstteam, drypper Tina Aurvig-Huggenberger og Klaus Hansen så lidt malurt i bægeret og nævner forbuddet mod product placement.

Selvom det aldrig rigtig nåede at komme i gang på det danske marked, er de overbevist om, at det kunne give danske programmer mulighed for at konkurrere på lige vilkår med udenlandske produktioner.

Forbuddet mod product placement mener de handler mere om symbolpolitik ligesom reklameskatten, som får denne svada med på vejen:

”Lad være med at indføre en symbolsk, men effektløs, reklameskat, der blot flytter markedsføringsomkostninger til forbrugeren” (Berlingske Kultur, p. 19).