DRRB skal have nyt navn

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Foreningens direktør sagde goddag og bureauledere sagde velkommen ved det årlige bureaulederseminar i sidste uge.

Der var mandefald i den sidste uge op til afgang, og derfor var det ikke mere end 25-30 bureaudirektører, der samledes til DRRBs bureaulederseminar i sidste uge lidt uden for Nice.

Det var synd, for det var et vellykket seminar med en række talere med gode bud på branchens udvikling, og hvis nogen var i tvivl – det er en udvikling, hvor grænserne mellem bureautyper flyder mere og mere.

Nick Law fra R/GA – et af verdens bedste digitale bureauer – kunne f.eks. fortælle om, hvordan bureauet er ved at flytte sig ind i produktudvikling gennem Nike+ Fuelband samt business consulting. Ligeledes fremhævede Gwyn Jones fra engelske BBH også, hvordan fremtiden byder mere på problemløsning og forretningsudvikling end på produktion af kommunikation.

På den baggrund forekommer det yderst naturligt, at DRRB har stærke overvejelser om foreningens fremtidige strategi – en udvikling, der indebærer et navneskifte, kunne formanden Mona Juul fortælle. Uden dog at kommer nærmere ind på, hvad det bliver.

Seminaret blev desuden et velkommen til DRRBs nye adm. dir., Tine Aurvig-Huggenberger, der kommer fra et job som partner hos pr-bureauet Primetime.

Hendes første dag på jobbet blev således et kig ind i fremtiden – først på bureauledersminaret og siden ved festivalen i Cannes.

Uden at gå i detaljer udlagde Mona Juul et af de hovedspor, som Tine Aurvig-Huggenberger kommer til at arbejde med.

Der kommer snart en ny strategi, som sammen med et nyt navn skal sigte på at skabe et bredt bureaufællesskab, så skal man gætte, er der ikke meget der tyder på, at der skal flere bogstaver i navnet lige som for mere end 10 år siden, da man tilføjede et R for Relation til Danske Reklamebureauers Brancheforening.

Men samtidig er det politiske element betydningsfuldt, og DRRB håber at kunne nyde godt af den nye direktørs politiske kontakter og erfaring med public affairs arbejde.

“Vi skal italesætte hvad branchen betyder for vækst og talentudvikling, og vi skal gøre os til en part, der bliver hørt på Christiansborg og en part, man gerne vil samarbejde med,” sagde Mona Juul og understregede betydningen af den politiske stemme:

“Vi har set det med forløbet omkring tilbudsaviser. Det lykkedes os at bevare Nej-tak ordningen, men hvad angår afgiften, kunne vi godt have brugt Tine. Tilbudsaviserne er et eksempel på, hvad vi er oppe mod, og hele bureaubranchen risikerer nye problemer, hvis ikke vi evner at få en markant stemme på Christiansborg.”