Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bates Y&R er fortsat DSBs bureau, efter at statsbanerne har pensioneret Harry og Bahnsen – i al fald frem til det udbud, som DSB tager hul på i begyndelsen af det nye år.

DSB udsendte tidligere i dag en pressemeddelelse om, at 11 års makkerskab med konceptet Harry og Bahnsen stopper ved årets udgang.

Dermed er tavlen visket ren frem til et udbud, som DSB tager hul på i begyndelsen af det nye år.

“Vi skal som enhver anden selvstændig, offentlig virksomhed i udbud, og vi begynder processen i begyndelsen i af næste år. Den slags tager tid, og vi begynder således i god tid, inden kontrakten udløber i 2. kvartal,” siger Steen Sørensen Koch, marketingdirektør i DSB, til Bureaubiz.

Han understreger, at det definitive farvel til Harry og Bahnsen-universet ikke er ensbetydende med et farvel til bureauet bag, Bates Y&R.

“Vi har haft – og har stadig – et fantastisk samarbejde med Bates. Og de udfører lige så meget arbejde for os, som de hidtil har gjort. Der er løbende blevet udviklet kommunikation, både med og uden Harry&Bahnsen – bl.a. for Orange billetter, og i det seneste år har vi ikke set så meget til netop Harry,” siger Steen Sørensen Koch.

DSBs tilfredshed med Bates kom også frem ved det sidste udbud for fire år siden. Morten Bo Berthelsen, der var koncernmarketingchef frem til 2010, udtalte dengang, at Bates havde været foran på point i konkurrencen mod Ogilvy, DDB og det daværende Grey København.

Dengang var der en klar forventning om, at det Bates-skabte Harry og Bahnsen univers skulle fortsætte – hvad det jo også gjorde. Med beslutningen om at droppe kampagnen må den kommende konkurrence forventes at blive mere åben.

Og forberedelserne er i fuld gang. Ordene fra pressemeddelelsen om, at  “DSB kan bruge pengene på markedsføring klogere, bedre og mere tidssvarende”, og at der i forhold til tidligere “er langt flere platforme og muligheder for DSB at markedsføre sig på,” bliver fulgt på følgende vis over for Bureaubiz:

“Vi arbejder i øjeblikket med de strategiske tanker og overvejelser, der skal ligge til grund for den fremtidige kommunikation – og som kan blive en del af udbudsmaterialet,” siger Steen Sørensen Koch.

Fokus på strategiske overvejelser kom frem for to måneder, da DSB valgte nyt mediabureau – et valg, der viste, at statsbanerne ikke er blege for at stoppe selv lange samarbejder. Her sagde man efter 10 år farvel til OMD til fordel for Carat.

Til at lede DSB-teamet valgte Carat Malene Birkebæk, der er adm. direktør i Carat Deep Blue – en selvstændig enhed med fokus på strategi og analyse. Mads Bredal, adm. direktør i Carat, har tidligere uddybet dette valg over for Bureaubiz:

“Vi skulle finde en anderledes tilgang til DSB, hvis vi skulle have en chance for at vippe OMD af pinden, og her valgte vi så at satse på Malenes tilgang til strategi og analyse. Derfor vil opgaven også blive at tilføre DSB en masse andre ting end de traditionelle mediabureauopgaver.”

Kommentarer

  1. It’s time DSB says goodbye to the traditional way of advertising and embraces thinking digital even though they might use traditional media.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club