DSB, Toyota og Statoil på kundelisten

Peter Engholm
25@mail.dk

Agillic vil integreres med kunder og bureauer, når gælder virksomhedens software til integreret markedsføring. På kort tid er invitationen blev modtaget i form af ti kunder og cases.

“Brobyggere søger et sted at bygge broen” skrev Bureaubiz for tre måneder siden, om softwareselskabet Agillics kiggen efter bureauer og annoncører, som ville bygge bro mellem mediekanalerne.

Det kan enhver jo komme og sige, men hvis sprogbilledet endelig skal drives igennem, så er de første broer bygget og flere er på vej.

“Mange taler om væksten i online marketing og mobile marketing, men vi ser en klar tendens til, at det er sammensmeltningen af offline, web og de øvrige digitale kanaler, som skaber reelle resultater og rykker i markede. Og foreløbig har mere end en håndfuld danske bureauer sat handling bag ordene, og det har resulteret i over ti nye kunder,” siger strategidirektør i Agillic, Peter Schlegel.

Selskabet har således fået bl.a. DSB, Toyota og Statoil på kundelisten.

“DSB og S-More – og Wunderman – er er et godt eksempel på et klassisk loyalitetsprogram, der får stærke digitale elementer, som spiller sammen med massekommunikationen. DSB havde medierne i form af tog og stationer, og loyalitetsprogrammet minder om SAS Eurobonus med guld- og sølvmedlemskaber. Men i forhold til klassiske programmer er der skabt ekstra interaktion og trafik via dynamiske elementer – f.eks. at få en sms-kode på din fødselsdag, så du kan køre gratis med S-toget. Og resultaterne af integreret markedsføring er lette at spotte, f.eks. at 11 pct. af S-More medlemmerne rejser mere med S-tog nu end tidligere,” siger Peter Schlegel.

Når han også fremhæver Statoil og Toyota, er det fordi, de har truffet beslutninger, der bringer dem et skridt videre i integrerede løsninger.

“Statoil sender mails og nyhedsbreve ud som snart sagt alle andre virksomheder, men har spurgt sig selv: Hvad er næste skridt? De har nu tegnet vision for, hvor deres digitale platform skal befinde sig om 6, 12 og 18 måneder. Toyota har truffet en radikal beslutning: Al kommunikation skal have et digitalt element, bl.a. ud fra en bevidsthed om, at digital interaktion skal føde deres salg,” siger Peter Schlegel.