DSB vender tilbage til PR-bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Efter at have opsagt alle PR-aftaler for et års tid siden, kommer Gunbak nu tilbage som bureau for DSB.

For 15 måneder siden indgik DSB et samarbejde med PR-bureauet Gunbak. 

Det samarbejde blev dog meget kortvarigt. Faktisk nåede det slet ikke at komme i gang, inden det blev opsagt igen 2 måneder efter.

Baggrunden for dette var historien om, at et af DSBs andre PR-bureauer, nemlig Waterfront, havde forsøgt at holde en journalist væk fra DSB samt havde løjet om netværket Copenhagen Climate Networks rolle, ved at hævde at det var skabt som en DSB-platform.

Denne skandale førte til, at DSB opsagde alle PR-aftaler.

Måske er der faldet lidt mere ro over gemytterne nu, i hvert fald har DSB igen hyret Gunbak som bureau.

Adm.dir. i Gunbak, Svend Gunbak, fortæller til Bureaubiz, at der er helt konkrete rammer for samarbejdet, som alene går ud på at sparre med kommunikationsdirektør Lars Kaspersen, og adm.dir. Jesper T. Lok.

“Aftalen går ud på, at vi er strategisk samarbejdspartner omkring samfundsforhold. Vi må ikke drive lobbyvirksomhed, faktisk må jeg ikke engang ringe til en journalist”.

Da aftalen første gang blev indgået, var det en et-årig aftale og budgettet lød på 960.000 kr.

Svend Gunbak vil ikke ud med, hvor meget budgettet er på denne gang, men det er mindre end ved den tidligere aftale. Til gengæld er aftalen gældende for tre år  i stedet for et år.

I januar sidste år lød DSBs begrundelse på at opsige aftalen, at man “ønsker at fjerne enhver tvivl om, at man tager afstand fra de metoder, der er beskrevet i medierne de sidste dage”.

Her blev der hentydet til de metoder, som Waterfront brugte.

Nu lyder begrundelsen for, at man godt kan indgå en aftale igen:

”Både advokatfirmaet Bruun & Hjejle og Kammeradvokaten slog fast, at der ikke var problemer i det, og Gunbak havde ikke gjort noget galt. Derfor genoptager vi nu samarbejdet”, siger Lars Kaspersen til Jyllands-Posten.