DSBs bureaukonkurrence kommer efter sommerferien

Asbjørn
Jørgensen

DSB skal gennem et udbud i 2012 – og efter en del forandringer er virksomheden nu klar til at sætte gang i processen.

Processen var tidligere annonceret til at blive banket op i fart allerede tidligere på året. Men det bliver først efter sommerferien, at DSB sender sine reklameopgaver i ny bureau-konkurrence.

Der er dog ikke tvivl i branchen om, at konkurrencen kommer. Det har været kendt længe, alene fordi DSB er en offentligt ejet virksomhed og dermed forpligtet til løbende at sende opgaven i udbud. Men også fordi DSB i flere omgange har signaleret, hvilken vej det kan gå: I efteråret valgte trafikselskabet Carat som nyt mediabureau efter et årtis media-samarbejde med OMD, og en måned før jul udsendte DSB så et farvel til dukken Harry og Søren Pilmark som Bahnsen. Banen er således helt åben nu.

Ifølge DSBs nye ansvarlige for salg og marketing, Niklas Marshall, løber aftalen om online/digital-opgaverne videre med Wunderman/Ogilvy; det er de klassiske marketingopgaver, der udbydes.

Ifølge Marshall skaber processen ikke speciel hektisk aktivitet; udbudsprocessen er en standardopgave, som vil blive løst uden ekstern assistance.

Han vil ikke løfte sløret for kriterier og særønsker. Han vil dog godt give et enkelt statement, nemlig at:

“Vi vælger det bureau, der bedst forstår os og kan hjælpe os videre; det bliver dem, der får aftalen.” Han fremhæver altså ikke hverken laveste pris eller kreativ ekstravagance som vigtigste parameter.