Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

DSB's julekampagne er den første, hvor transportvirksomheden bruger influenter og hvor man også forsøger sig med en omnichannel-tankegang. Mensch står bag og New Land har lavet filmene.

DSB er midt i en udbudsproces og har efter et informationsmøde med ikke færre end 60 bureauer nu prækvalificeret 8 bureauer. Blandt de 8 bureauer er DSBs nuværende bureauer, der står bag den – måske sidste – kampagne for trafikgiganten.

Julekampagnen, der er den første siden ’Du kan køre med os”, der havde Thomas Blachman i hovedrollen, har en mere omnichannel-tilgang end DSB tidligere har haft.

For første gang bruger DSB influenter og man har også valgt at sætte flere mediekanaler i spil til kampagnen, hvor hvert materiale er udarbejdet med henblik på det specifikke medie.

”Budskabet er, at toget kan bringe dig hen til julehyggen, og faktisk kan hyggen allerede begynde på turen hen til rejsemålet. Den fortælling sker gennem flere forskellige kanaler. Det er nyt for os at have en så målrettet omni-channel strategi. Vi er bevidste om at holde den samme tone, uanset hvor vi kommunikerer,” siger Lars Kaspersen, der er direktør for DSB Kommunikation og Branding.

30 sek. jule/Orange film.

15 sek. pladsbilletfilm

Kampagnen, der både har til formål at øge omdømmet og sælge billetter, kører altså med det samme tema på alle medieplatforme: At bidrage til at frembringe gode minder og god stemning. Og for at få en ens visuelfremtoning, er det samme persongalleri, der går igen i kampagnen uanset mediet.

Udover tv-reklamer, bruger DSB reklamefilm på de sociale medier, bannerreklamer og events.

Syv influentsamarbejder

De syv influenter, DSB samarbejder med, er både med i tv-reklamerne, deltager i events og lægger historier op på deres egne kanaler.

Bl.a. Youtuberen, Astrid Olsen, der er med i tv-spot reklamen og har været med i et event i et tog, hvor passagererne en fredag aften fik lagt make-up for at blive klar til at gå i byen. Der er endvidere optaget små spot med hende, der er tilpasset de andre kanaler, så hun dukker op i forskellige situationer.

DSB håber, at det tiltag kan få kunder, der ellers ikke tager toget mellem øst- og vestdanmark, til at stige på, især kvinder over 25 år.

Andre influentsamarbejder er med bloggerne Rockpaperdresses og Emily Salomon, der tog en jule-shoppe dag i Aarhus; blog-mødrene Nanna Pretzmann og Mortilmerne, der var med et af de Tivoli juletog, der kørt fra Aarhus til København et par lørdage i november og som rejste med børn til julehygge i København.

DSB har også indgået et samarbejde med Tivoli, hvor man har rådgivet i forbindelse med juletemaet i Tivolis jule-stationsby Hjulkøbing. Derfor er der også lidt Tivoli i nogle af de spots, der indgår, så hele juletemaet hænger sammen.

Kampagnen begyndte den 4. november og løber til 17. december og allerede nu kan DSB se nogle resultater.

 ”Vi modtager hver uge en rapport på kampagnens social-listening, og tilbagemeldingen er, at der er taget godt imod budskabet med en positiv stemning. Vi kan i sagens natur ikke se den fulde effekt af de forskellige mediers indflydelse – endnu. Det kommer efter jul. Men at dømme ud fra salgstal og tilbagemeldinger, har mixet været godt – kunderne har forstået budskabet,” siger Lars Kaspersen.

 Salgsmæssigt har DSB solgt 12 procent flere Orange billetter på tværs af landet, der er blevet sat til salg til under 100 kr. i kampagneperioden.

 Udover Mensch, der står for eksekveringen af kampagnen, har New Land produceret filmen med Tore Frandsen som instruktør.  Mediepartner er Carat, som DSB har arbejdet sammen med siden 2011.

 

Udover Mensch, der står for ekseveringen af kampagnen, har New Land produceret filmen med Tore Frandsen som instruktør. Mediepartner er Carat, som DSB har arbejdet sammen med siden 2011.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club