Af Peter Engholm 25@mail.dk

Vendeaviser er velkendt på tilbudsaviser. Nu forsøger Ekspert og Punkt1 med co-branding på tv.

I sidste uge omtalte Bureaubiz konsolideringen af Biva og Tæppelands bureauer – og et fælles udspil i form af en vendeavis. Der var ikke taget stilling til reklamefilm fra de to kæder, for der findes ikke rigtig nogen vendefilm – men jo: Det gør der.

Expert og Punkt1 er i forvejen ude med en fælles avis, og nu går de skridtet videre og er aktuelle med en tv-kampagne – både med film og forfilm.

Envision er bureauet bag vendefilmen, og her siger adm. direktør Mona Juul:

“Der er tale om en alliance, hvor der arbejdes med fælles markedsføringsramme for aviser, tv og butiksmateriale. Den type alliancer er bl.a. blevet kaldt co-marketing, marketing strategisk alliance og symbiotic marketing – afhængig af graden af sammensmeltning mellem partnerne. Fællesnævneren er, at man går sammen om f.eks. reklame, produkt udvikling, product placement og/eller distribution for at “booste” eksisterende brand equity.”

I tilfældet Expert og Punkt1 ligger sammenlægningen lige for – i al fald har kæderne én og samme marketingchef, Michael Gade.

At Envision er bureauet bag den fælles film, rejser spørgsmålet om Umwelts placering hos Expert. Her forklarer Michael Gade:

“Vi har en række markedsførende kæder i huset, som har hver sin selvstændige profil; Lysmesteren, Elplus, punkt1 og Expert. På det strategiske niveau kører vi med to bureauer: Umwelt er strategisk bureau på Expert, mens Envision er strategisk bureau på punkt1, Lysmesteren og Elplus. Tidligere på året samlede vi avisproduktionen for alle kæderne hos Envision, og vi tog også valget med kombi-tv. Derudover har Andersen og Blæsbjerg præsenteret og udarbejdet en større online løsning for Expert. Men det ændrer ikke ved, at vi arbejder strategi for Expert med Umwelt.”

Kommentarer

  1. Det er rigtig godt.

    Hos Mer&Mer i Horsens har vi længe arbejdet med et lignende strategisk co-branding projekt, hvor Spar-Købmand J.E. Nielsen og Niels’ Autoværksted både indrykker annoncer og tv-reklamer sammen.

    Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke har forlænget reklamen med 5 sekunder, så man også kunne få Lysmesteren med.

    Men nu er ideen i hvert fald givet videre. Den første er gratis!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club