Dukkemani? To nye kampagner satser begge på dukker

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Både Kohberg og Telia har valgt dukker til deres kommunikation. Der kan være gode argumenter for dukker og animation – men ideen er stadig afgørende.

Lige i disse dage er både Kohberg og Telia på vej ud med nye kampagner – og i begge tilfælde spiller dukker – eller animation – en fremtrædende rolle.

I begge tilfælde er det også resultatet af et bureauskift. Kohberg valgte sidste år Nørgård Mikkelsen i stedet for Envision oven på en floppet kampagne med Sidney Lee, og Telia sagde tidligere i år farvel til Hjaltelin Stahl til fordel for We Love People.

De to kampagner kommer oven på relativt nye eksempler på animationer – Callme sammen med Jangaard, Mark & Ko samt Rådet for Sikker Trafik sammen med Uncle Grey – og så kan det være fristende at tale om en tendens.

Men selvom det er påfaldende, når de falder oven i hinanden, så er der dog ikke meget nyt i at anvende dukker i reklame-sammenhæng. Der er givet andre aktuelle eksempler end de her nævnte, og det er et velkendt kreativt greb, som har været brugt med skiftende succes i årevis. Der kan da også være gode argumenter for det.

Den selvstændige reklamemand, Poul Mikkelsen, vil ikke udelukke, at der spiller en inspiration fra Cannes ind i de aktuelle danske cases. og han kan også godt undre sig, når man holder det op mod en anden tendens omkring autencitet og oprigtighed.

Men når det er sagt, så kan han også finde adskillige gode argumenter for at vælge dukker og animation.

“F.eks. har dukker en lethed og umiddelbar appel, som kan hænge godt sammen med et produkt som boller. Og i forhold til deling på sociale medier, så giver de nogen karakteristika, der er svære at efterligne. Der kan også være budgetmæssige årsager. De færreste annoncører rutter med pengene, og dukker kan være en god ide til at strække budgetterne,” siger Poul Mikkelsen og fortsætter:

“Men selvom man får noget forærende, så kan det også blive til en krykke. Anvendelsen af dukker og animation ændrer ikke på det helt grundlæggende – ideen skal være rigtigt tænkt og eksekveringen skal være i orden. Sådan er det for alvor i reklame. Det er den gode gennemførte ide, der virker.”

Kohberg:

Telia:

https://www.youtube.com/watch?v=kxvbVPo0TAw

https://www.youtube.com/watch?v=HcFYGeLct4U

https://www.youtube.com/watch?v=Q2__R4jcbmY