Dyr film giver comeback til Rynkebys abe efter 7 år

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter 7-8 år gør både Rynkebys bureau og maskot comeback. Men tingene har ændret sig siden sidst – nu satses der mere på filmen end på tv-indrykninger. Og viral-ambitionerne er udansk høje.

https://www.youtube.com/watch?v=zPPlNXEZunE

I efteråret gjorde Nørgård Mikkelsen comeback som bureau for Rynkeby efter otte års fravær. Nu følger aben Rynke efter – et comeback efter 7-8 år.

”Det var en del af briefen i efterårets pitch: Hvordan får vi bedst revitaliseret Rynke? Hvis bureauerne havde en idé, der var bedre, så var vi naturligvis lydhøre, men vi kunne konstatere, at Rynke fortsat er utrolig populær, med en høj kendskabsgrad,” siger Jørn Falk, der er nordisk marketingdirektør hos Rynkeby.

Figuren var i sin tid udfordret – internt – af en teori om, at aben ikke rigtig ville fungere uden for Danmark – det gør den, viser tests, og det er baggrunden for den nye kampagne, der også er udansk i sin tilgang:

”Vi satser stort på filmen, der er ret dyr i forhold til gængs dansk produktion. The Mill i London har haft 15 mand siddende i 3 måneder og – med en detaljegrad, du ikke drømmer om – arbejdet på aben, der naturligvis ikke er levende. Det skulle teknisk set være Rynke version 2.0,” siger Jørn Falk.

Den nye version gælder også prioriteringen af kanaler i den nordiske kampagne:

”Tidligere har vi gået traditionelt til værks, primært med tv. Det er stadig sådan, at tv giver kendskab, og det kører vi i Danmark og Sverige – men det er en 360 graders kampagne med vægten lagt på net-tv og sociale medier. Vi har et mål om, at filmen får én million visninger – hvilket reelt er en mellemting mellem to scenarier, for enten får den et par hundrede tusind visninger eller flere millioner,” siger Jørn Falk.