Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Mindre og mellemstore virksomheder går glip af vækst via e-handel. Webshop blev redningsplanke for lukningstruet savværk.

For fem år siden var PA Savværk lukningstruet.

Men så fandt den nye direktør Kim Axelsen på, at man kunne udvide produktionen, der hidtil havde bestået i at være underleverandør til designermøbler.

Det nye produkt var egen-fremstillede plankegulve, der sælges direkte til kunderne via en webshop.

Nu kommer kunderne kørende langvejs fra for at se de 200 år gamle egetræsstammer, der ligger og tørrer og spreder en behagelig duft af garvesyre og harpiks og som engang skal blive deres nye stue- eller køkkengulve.

”Mange kunder elsker at komme ned og se den rå produktion og selv være med til at udvælge deres nye gulv. Alternativet er, at folk køber et eller andet kinaproduceret gulv. De aner ikke, hvor træet stammer fra, eller hvilke hænder, der har lavet det. Så der er absolut en god markedsføringshistorie i vores savværk. Folk kører gene 400 km for at besøge os”, siger savværksdirektøren til Jyllands-Posten.

Oprindeligt havde Kim Axelsen den ide, at plankegulvene skulle sælges gennem forhandlere.

Men det lykkedes ham ikke at finde nogle, der ville sælge plankegulvene og så lavede han en webshop for at sælge direkte til slutkunderne. Og allerede det første år leverede han plankegulve til hele landet.

For at følge med salget og kundernes forespørgsler, har savværket bl.a. ansat flere webudviklere.

Men PA Savværk er undtagelsen, når det gælder små og mellemstore virksomheders salg via nettet og det betyder, at de går glip af øget vækst.

Kun 24 procent af de mindre virksomheder med mellem 10 og 19 ansatte sælger produkter via nettet. I 2010 var tallet 27 procent.

”De mindre virksomheder halter kritisk bagefter, når det gælder at udnytte de digitale muligheder. Det skader mulighederne for at øge produktiviteten og skabe vækst”, siger Morten Bangsgaard, adm.dir. i IT-Branchen.

PA-savværk er gået fra at være et lukningstruet savværk for fem år siden til i dag at have overtaget en anden stor spiller på markedet, der hvert år producerer 200.000 kvadratmeter gulv (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10-11).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club