eBay Danmark, der omfatter både BilBasen og DBA, skal meget sandsynligt ud og sondere markedet for kreative bureauer i starten af det nye år.
Men for alle, der overvejer straks at kontakte marketingchef Nikolaj Gjeding Larsen, så kan de godt spare sig. Firmaet har nemlig besluttet sig for at hyre Hestbæk Consult til at hjælpe sig.
eBay Danmark er ganske godt tilfreds med sit nuværende bureau, 727 Communications, men virksomheden har en række mål for det nye år, og de skal holdes op imod, de muligheder bureaumarkedet byder på.
“727 har udført en række vigtige opgaver for os, og det har fungeret godt. Men vi har en række nye initiativer på vej i 2012, som sigter på at opretholde vores position som danskernes foretrukne handelsplatform, og sikre at brugerne oplever vores brands som relevante – uanset om det er online eller mobil. Derfor står vi med en række nye opgavetyper, og derfor er det naturligt at tage en grundlæggende diskussion om, hvordan vi bedst indretter os i forhold til at løse opgaverne,” siger Nikolaj Gjeding Larsen.
Han siger videre, at overvejelserne umiddelbart retter sig mod valg af samarbejdspartner(e).
“Men vi diskuterer selvfølgelig også, hvad det kræver af os,” siger Nikolaj Gjeding Larsen.
Hestbæk Consult er kendt som bureau-konsulent, der typisk hjælper med at gennemføre bureaukonkurrencer, men eBay Danmark har valgt at inddrage firmaet endnu tidligere i processen og få rådgivning til, hvordan virksomheden bedst indretter sig i forhold til løsningen af opgaverne.
“Vi kan forestille os flere mulige konstellationer. Netop derfor er det for os værdifuldt at inddrage Hestbæk, fordi vi her har en partner, der ser det fra organisationens side og samtidig har de en unik viden om bureaumarkedet, og hvordan man bedst etablerer et samarbejde, der tilfører værdi,” siger Nikolaj Gjeding Larsen og fortsætter:
“Målsætningen er at gennemføre en proces, der både er fair for markedet og tilfører os de kompetencer, vi har brug for.”
Nikolaj Gjeding Larsen understreger, at processen endnu ikke er afsluttet, og derfor ligger det ikke fast, hvad der kommer til at ske. Han anser det dog som sandsynligt, at eBay Danmark under en eller anden form vil komme til at tale med nogle forskellige bureauer.
Det er hans mål at komme i mål med det rigtige set up i løbet af første kvartal 2012.
Sideløbende med processen – men i øvrigt uden sammenhæng – er eBay også i gang med en konkurrence blandt mediabureauer. Det nuværende bureau er Mediacom. Konkurrencen ventes afsluttet i starten af det nye år.