Af Peter Engholm 25@mail.dk

Online auktionshuset, der omfatter både BilBasen og DBA, har en overgang kørt to parallelle pitches. Nu er den ene afsluttet.

Det er ikke branchens største overraskelse, som netop er annonceret. eBay har valgt at indgå samarbejde med PHD. Det hidtidige bureau, Mediacom, har ikke deltaget i konkurrencen, og ifølge Bureaubiz’ oplysninger har de fleste andre mediabureauer også meldt fra.

eBay er i gang med en omfattende bureauproces, der er tæt forbundet med en række nye initiativer, der skal opretholde positionen som “danskernes foretrukne handelsplatform” og samtidig sikre, at koncernens brands opleves som relevante.

Til at gå et spadestik dybere i processen end “blot” at finde nye bureauer entrerede eBay med Hestbæk Consult, bureaukonsulenterne, der udover at køre bureaukonkurrencen for de kreative bureuer også har bistået med rådgivning om, hvordan virksomheden bedst indretter sin bureaustruktur i forhold til løsningen af de fremtidige opgaver.

Robert/Boisen & Like-minded, DDB og Halbye Kaag JWT dyster i øjeblikket i finalen om at blive eBay Danmarks nye reklamebureau – så det betyder under alle omstændigheder et farvel til eBays nuværende bureau, 727 Communication.

Nikolaj Larsen, marketingchef hos eBay Danmark, er ifølge en pressemeddelelse “begrejstret for valget af PHD”:

“Vi er i sagens natur en digital virksomhed, og vi ledte efter en bureaupartner, der udviste stor forståelse for en forretning og en handelssplads, der er digitalt forankret. PHD var meget overbevisende på denne front samtidigt med, at vi har fået et solidt senior-team, der arbejder indsigtsbaseret og har en stærk strategisk kompetence.”

Hos PHD formulerer adm. direktør, Nini Roed Andersson, sin glæde lidt anderledes i pressemeddelelsen:

“eBay er en særdeles interessant samarbejdspartner. De opererer på et datadrevet marked, hvorfor vi kan arbejde med intelligent målretning. Vi tager altid udgangspunkt i kundernes forretningsmål, og eBay navigerer, som de fleste digitale virksomheder, efter realiseret respons på dagsniveau. Derfor er det selvfølgelig meget tilfredsstillende, at vi bliver vurderet som den bedste partner, når målet er, at drive en digital forretning effektivt.

Med den aktuelle afgørelse betyder det, at PHD har trukket sig sejrrigt ud af de seneste fem pitches, som bureauet har deltaget i – udover eBay drejer det sig om Boligsiden, Mars, L’Oreal og Sony Mobile.

Kommentarer

  1. Mærkeligt finalefelt på reklamebureaudelen – når deres forretning er så digitalt funderet og rationalet for valget af PHD ligeledes er digitalt funderet. Er de digitale bureauer mon på Hestbæks radar?

  2. Måske tænker eBay og Hestbæk ikke så gammeldags, som begrebet “digitale bureauer” er et udtryk for.

  3. Til den undrende:
    Måske du lige skulle checke, hvem der blev årets digitale bureau 2012 på DIA’ 12.

  4. Interessante pointer. Der er forskel på at lave gode klassiske kampagner der også lever et digitalt liv og en fokuseret digital forretningsstrategi.

  5. “Gode klassiske kampagner med digitalt liv” er lige så lidt hensigtmæssige, som en fokuseret digital strategi. Fremtiden tilhører de “Truly integrated” og “Media passionated”. Alt andet er et forsøg på gammeldags positionering, som både eBay og Hestbæk godt kan gennemskue.

  6. Man kan vel også undres over, at alle mediebureauer trak sig fra konkurrencen på nær PHD. Men det kan eBay og auditøren måske svare på?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club