Bureaubiz fortsætter serien “Dén ville jeg ønske, jeg havde lavet”, hvor kreative sætter fingeren på et stykke overbevisende – dansk-produceret – kommunikation, der kun har én større ulempe: At det ikke er lavet af dem selv – eller af nogen på deres bureau.
Og spørgsmålet til Claus Skytte, partner i WeLovePeople, kunne passende være, om Ecco Walkathon sparker røv? Rent kommunikativt gør det tilsyneladende.
“Ecco Walkathon er en simpel og effektiv idé, som fungerer for evigt, og hvor produktet så naturligt er helten. Dét er branded entertainment,” siger Claus Skytte.
Han understreger, at casen samtidig er en lære om, hvordan man går til værks som kreativ:
“Hvad er den naturlige historie? Og her er den så rørende simpelt solgt ind, at det næsten ikke er til at forstå: Vi har en sko … lad os gå en tur. Sportens verden har 60 meter løb, 100 meter, marathon – men her har man institutionalisret at gå en tur. Ecco er behagelig gang, og produktet bliver til mediet – lige som Lego gjorde det med Legoland mange år tidligere,” siger Claus Skytte om Ecco Walkathon, der er skabt af Christian Arensbak for 10 år siden.
At fødderne taler et universelt sprog, understreges af, at Ecco Walkathon er gået af stabelen i foreløbig 12 byer. Desuden er der – via de spadserede kilometer – blevet doneret mere end 15 mio. kr. til velgørende formål. Og her skal man huske på, at CSR var et fremmedord tilbage i 1999.
“Det har været i samtlige tv-aviser. At tænke sig at en gå-tur kan give så meget positiv PR. Og at budskabet kan leveres så blidt – der er ingen postulering i dét produkt. Det giver dig mulighed for at opsøge det – og vel at mærke ikke for at købe det, men for at leve det. Ecco Walkathon ville jeg gerne have fundet på,” siger Claus Skytte.