Echo Awards: Guld til Hjaltelin Stahl og Director

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

4 danske bureauer hentede 6 priser med hjem fra det uofficielle VM i Direct Marketing i Los Angeles. Se vinderlisten her.

17 lande skulle fordele 63 priser ved Echo Awards i Los Angeles, der fandt sted i går aftes. Det skulle i gennemsnit gives 3,7 konkret anerkendelse pr. land.

Men danske bureauer plejer at tage pænt for sig af retterne ved ’VM i direct marketing’ og således også denne gang, hvor man kan drage hjem med 6 statuetter i kufferterne – fordelt med 2 af den fornemmeste slags og 4 af bronze. 

Guldet gik til Hjaltelin Stahl og Director.

Hjaltelin Stahl havde hele 4 kampagner med i finalen. Og det var kampagnen Drikkepres Eksperimentet for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, man hentede guldet på – i kategorien Best Use of Social Media. Derudover vandt bureauet 1 bronze og fik endvidere 2 delte 4./5. pladser.

 Bag Hjaltelin Stahls vinderkampagnen står bl.a. Mette Kruse, 24 og Lasse Vintersbølle, 25:

“Det, der gør det til en vinder, er indsigten. Vi har alle prøvet at blive presset eller selv at presse – og det er derfor, den rammer plet,” siger de.

Den anden guldmedalje fik Director for kampagnen The Rich List for Skagen Fondene i kategorien: Insurance and Financial Products and Services. Også sidste år kunne Director tage en guldmedalje med hjem. Den gang for en kampagne for Home.

“Hvis man har en rigtig god idé sammen med bureauet, kan man nå rigtig langt for et lavt budget,” siger kommunikationschef i Skagen Fondene, Christian Sigersted – og Carsten Maisch Olsen, CEO i Director, tilføjer: “En god idé, der selvfølgelig er kombineret med brug af data”.

OgilvyOne fik 2 bronze-statuetter, og Mediabroker kan også tage en bronze med hjem.

Også Netbooster fik en placering i finalen. Det rakte til en delt 4./5. plads.


De danske ECHO guld-vindere. Fra venstre (med vikingehjelm): Carsten Maisch Olsen fra Director, Christian Sigersted fra Skagen Fondene samt Mette Kruse, Lasse Vintersbølle og Thomas Adamsen – alle fra Hjaltelin Stahl.

Høsten var således bedre end sidste år, hvor Danmark samlet fik 2 guld og 1 bronze. Forrige år fik ingen danske bureauer det fornemmeste metal, men hentede 2 sølv og 2 bronze med hjem.

Sverige kan tage hjem med en af hvert metal. MRM/McCann Stockholm fik guld med The Suncell guide i kategorien Energy and Utilities. M&C Saatchi Stockholm fik sølv med kampagnen Welcome Home, Z for E.ON i samme kategori og endelig gik bronze medaljen til Hjärnfonden med Change Hand i kategorien Not-for-Profit.

Sverige fik altså færre statuetter end Danmark, men til gengæld kunne de slå deltagerantallet, idet 45 svenskere var med taget til ECHO Awards og den dertilhørende &Then konference, mens kun knap 20 danske deltagere var med i år. Det er et markant lavere niveau end tidligere, hvor man har været helt oppe på 50-100 danske deltagere.

Medaljehøst:

Hjaltelin Stahl

  • Guld for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden med Drikkepres Eksperimentet i kategorien Best Use of Social Media
  • Bronze for Synoptik med Synoptik Street Test i kategorien Best Use of Display/DRTV/Video.
  • 4./5. plads for Post Danmarks Ønskeskyen i kategorien: Business and Consumer Products.
  • 4./5. plads Synoptik med Synoptik Street Test i kategorien Retail and Direct Sales.

Director

  • Guld for Skagen Fondene med The Rich List i kategorien Insurance and Financial Products and Services

OgilvyOne

  • Bronze for Forsvaret med The Officers Choise I kategorien: Business and Consumer Services
  • Bronze for Forsvaret med See your future in 360º i kategorien Best Use of Mobile

Mediabroker

  • Bronze for HBO Nordic med From flow TV to a personalized video ecosystem i kategorien Publishing/Entertainment/Media

Netbooster

  • 4./5. plads med Nabokampagnen for SEAS – NVE i kategorien Best Use of Display/DRTV/Video.