The Epic Split fra Forsman & Bodenfors for Volvo Trucks stor-høstede Grand Prix’er og bifald ved Cannes Lions 2014.
”Men vent – du får mere end dét,” som de siger i tv-shoppen: Året efter, nærmere bestemt tirsdag aften i Cannes, var der lige endnu en Grand Prix til svenskerne. I Creative Effectiveness Lions og til hele live test-serien, hvor Jean-Claude van Damme var 7. og sidste del.
Creative Effectiveness-kategorien, der blev lanceret for fire år siden, hylder de arbejder, der på mest overbevisende vis demonstrerer den helt klassiske lære, at kreativitet naturligvis virker.
Juryen skal vurdere arbejderne 25 pct. lagt på strategien, 25 pct. på ideen og 50 pct. på resultater og effekt.
Og konkurrencen var hårdere i år med flere mulige deltagere: Hidtil har det udelukkende været det seneste års shortlistede og løvevindende arbejder, der kunne deltage, men i erkendelsen af, at kreativitet har længere rækkevidde end som så, er det nu de seneste tre års arbejder, der som minimum er nominerede, som kan deltage.
Det fordoblede antallet af indsendte arbejder fra sidste års 80 til 160 i år. Men reklame-Sveriges flagskib sejlede uforhindret videre:
”Guld-vinderne – This is Wholesome (Mondeléz) og The Bear and the Hare (John Lewis) – var fantastiske, men der var ingen tvivl eller uenighed hos juryen: En funktionel historie fortalt kunstfærdigt og med de tætteste bånd mellem kreativitet og effekt. Resultaterne er overvældende, og der var ingen i rummet, der ikke ville ønske, at de selv havde lavet kampagnen. Vi var alle jaloux,” sagde jurypræsidenten Wendy Clark, President, Sparkling Brands & Strategic Marketing hos Coca-Cola North America.
Tirsdag aften var der også en Grand Prix til Apple i Outdoor med World Gallery for iPhone 6. Billboards med folks billeder er udtænkt af Apple selv og TBWA/media Arts Lab, LA.