Efter terror: Danske ISIS vil skifte navn via crowdsourcing

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Landets førende producent af søde sager uden tilsat sukker lægger op til at droppe sit navn; ISIS. Det sker i første omgang uden bureaubistand.

”Fødevarer uden tilsat sukker.” ISIS i Åbyhøj ligger ganske vist øverst på Google, men billederne er kalashnikovs og elefanthuer snarere end is, barer og morgenmad. Og de over 700 mio. resultater på ’ISIS’ fortæller mere historien om Islamisk Stat end om den godt 20 år gamle virksomhed, der blev stiftet af to danskere, som manglede en dessert uden sukker til deres cateringfirma (og en is til interessentselskabet blev til ISIS).

Tilbage i januar talte Bureaubiz med ISIS’ marketingchef, Line Krogh Ellesgaard, om brandet, der fik sit navn nævnt i forbindelse den brutale islamistiske gruppe:

”Sammenfaldet er selvfølgelig uheldigt. I sommer – da der var ekstra meget ståhej omkring ISIS internationalt – havde vi vores navn op til overvejelse. Resultatet blev, at vi – indtil videre – fortsætter med ISIS. Navnet har eksisteret siden 1993, og folk i den primære målgruppe – diabetikere – ved, hvem vi er,” sagde Line Ellesgaard.

Inden da havde en belgisk chokoladeproducent ændret sit navn fra ISIS til familienavnet Libeert på grund af navnesammenfaldet.

Og nu er det blevet for meget – danske ISIS går samme vej. Det sker oven på terrorangrebene i Paris tidligere på måneden. De ”har understreget vigtigheden af, at vi arbejder intenst på at komme væk fra de uheldige associationer, som vores navn kan skabe”, som ISIS for nylig skrev på sin Facebook-side.

Selskabet lægger i første omgang op til at crowdsource sig frem til et nyt navn. Det sker på Facebook-siden, hvor man opfordres til at komme med forslag til et nyt navn.

Hvis et forslag bliver brugt, honoreres vinderen med et års forbrug af ISIS-produkter til i alt 6.000 kr.

Det har udløst over 3.500 kommentarer, heriblandt et par stykker, der efterlyser mere professionel bistand:

”Betal dog et reklamebureau for at give jer en ny identitet,” hedder det.

”I bund og grund skal der utrolig mange tanker bag et nyt navn og en ny identitet (…) Et bureau gør de her tanker for jer”.

ISIS erkender, at der er mange overvejelser i at skifte navn og mange ting, der skal undersøges.

”Men vi mente, at de, som kender og bruger vores produkter, måske sad inde med en supergod idé, som hverken vi eller et reklamebureau havde tænkt på,” svarer ISIS på Facebook.

Line Ellesgaard udtalte i januar, at man alt i alt var glad for navnet – og især glad for logoet.

Det sukkerfri brand entrerede sidste år med Nørgård Mikkelsen – ikke som optakt til et navneskfit, men for at opgradere annoncerne, der på dét tidspunkt havde kørt uforandret i tre år.