Just add water er opskriften på noget let – men hvad så, når man skal reklamere for vand, og den eneste værdi, der kan tilføres produktet, er den emotionelle? Just add ad?
Egekilde, mærkevand fra kilden i skoven hos Royal Unibrew, står foran en revitalisering, og derfor udskrev bryggeriet for nogle måneder siden en bureaukonkurrence.
“Egekilde har haft en succesfuld lancering i 2006 og er blevet markedsleder på mineralvand med brus i kategorien mærkevarevand. Men vi har følt, ikke mindst på tallene, at der nu er brug for, at kommunikationen differentierer sig endnu mere i forhold til konkurrenterne – og at reklamen trænger hårdere igennem. Derfor havde vi fire bureauer med i konkurrence, inkl. BBDO, der har været vores bureau fra begyndelsen, og som vi har haft et godt samarbejde med,” siger Rolf Kube, marketing manager i Royal Unibrew.
Men det blev ikke den forsvarende mester, der skal bringe mærket videre – derimod Hjaltelin, Stahl & Co.
“De har vist styrken til at lave stærke kreative universer – på tværs af medier – der sælger varer,” konstaterer Rolf Kube.
Hos Hjaltelin, Stahl og Co udtrykker direktør og partner i gruppen, Jens Peter Jensen, indledningsvis den obligatoriske glæde ved den nye kunde og tilføjer så:
“At markedsføre mærkevand er en spændende udfordring for ethvert bureau, da kommunikationen i den kategori i høj grad styrer mærkets værdier. Vi gav vores bud på, hvor mærket skulle sidde her i 2011, og de tanker – og kombinationen logic & magic – faldt heldigvis i god jord. Så det er med stor entusiasme og ydmyghed, at vi går i gang med opgaven.”
Rolf Kube vil ikke oplyse, præcis hvornår revitaliseringen skydes i gang, men konstaterer blot, at “vi er i gang med processen”.