Eks bureau-ejer skifter til konkurrent

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En af grundlæggerne af et konkurrerende designbureau bliver chefrådgiver for oplevelseskommunikation hos Bysted.

Rasmus Rune Nielsen er en af grundlæggerne af idebureauet 2+1, der bl.a. er kendt for sin rolle omkring verdensudstillingen i Shanghai, hvor Den lille havfrue deltog.

Men han har nu forladt rollen som bureau-ejer for i stedet blive ansat. Hans nye arbejdsgiver hedder Bysted, hvor han får titel af chefrådgiver for oplevelseskommunikation, som bureauet de seneste fem år har arbejdet strategisk med at udvikle.

“Bysted har længe været på udkig efter en profil, der kan være med til at cementere og videreudvikle Bysteds position inden for oplevelseskommunikation. Og med Rasmus Rune Nielsen har vi fået en af Danmarks stærkeste profiler inden for oplevelseskommunikation og place branding,” siger Bo Søby Kristensen, der er adm. direktør i Bysted.

Hans ansættelse kommer i forlængelse af, at han med udgangen af 2011 udtrådte af ejerkredsen i 2+1, som nu ejes af adm. dir. Johan Galster og kreativ direktør Morten Kold.

Rasmus Rune Nielsen erkender, at det er et utraditionelt karriere-skift. Men det hænger sammen med den måde, han ser oplevelseskommunikation på, og i valget af Bysted, har det spillet ind, at bureauet både favner de traditionelle medier og de mange nye digitale medier.

“Jeg var nået til et punkt, hvor jeg fagligt havde et behov for at komme tættere på den digitale verden. Oplevelseskommunikation er på mange måder meget fysisk, men en af udfordringerne er at få koblet den sammen med den digitale verden. Ser man f.eks. på mange virale succeser,  så er de ofte tæt på den fysiske verden,” siger Rasmus Rune Nielsen og fortsætter:

“I min optik er Bysted pt. det bureau i Danmark, der har det stærkeste fokus på oplevelseskommunikation og samtidig er helt fremme i skoene digitalt. Og som tidligere konkurrent har jeg beundret denne position.”