Efter 17 år hos ZupaRecommended, heraf de sidste seks som adm.dir., tog Jørgen Blauert en pause fra erhvervslivet for godt et år siden. Et halvt år senere tog han til New York for at genfinde glæden til reklamebranchen.
Om han har genfundet glæden til branchen, melder historien ikke noget om, men han vender i hvert fald ikke tilbage til et reklamebureau.
Sammen med Knud Erik Knudsen og Jens Bilgrav-Nielsen, der tidligere på året gik konkurs med det 50 år gamle Vejle-bureau Metaphor, har Jørgen Blauert valgt at starte en konsulentvirksomhed. Netop ikke et reklamebureau, som en pressemeddelelse pointerer.
Årsagen til dette, er de tre herrer ønsker at arbejde med at få virksomheder til at fokusere på kerneforretningen.
”Når vi taler om værdien af at fokusere sin forretning, så nytter det ikke noget, at vi udover at arbejde med kernen også lige tilbyder at udvikle den næste reklamekampagne. Vores eksistensberettigelse er samarbejde med virksomheder, der vil fokusere deres forretning med udgangspunkt i deres kerne. Det kommer der en operationel strategi ud af, som er internt og eksternt funderet. Udviklingen af den egentlige kommunikation til markedet lader vi andre om”, siger Jørgen Blauert i pressemeddelelsen.
Over for Børsen siger Jørgen Blauert “Se bare på en vis detailhandelsspiller, der nu vil til at lave bank. Eller medier, der leger mobilselskaber. Er det klogt?”
Det får Børsen til at spørge: Er det ikke et udtryk for et forsøg på innovation?
”Jo, og det er heller ikke for at tale imod innovation. Men der er forskel på at innovere sit kerneprodukt og så prøve at opfinde den dybe tallerken i en helt anden branche,” lyder svaret fra Jørgen Blauert.
Han bliver adm.dir. i den nye konsulentvirksomhed, der får navnet Blauert Knudsen & Bilgrav og som får adresse i Aarhus.