Alexandra Thielke og Rasmus Veggerby havde for godt tre uger siden sidste arbejdsdag hos UncleGrey. Her havde de i år høstet 2 Creative Circle Awards, 3 løver i Cannes og helt aktuelt 2 Epica Awards i sølv.
Nu har de sagt farvel til både bureauet og København for at stifte deres eget kreative bureau, Twentyfive & Thirty, hvor der hverken er faste arbejdstimer eller fast adresse.
Det betyder, at de er der, når kunden har brug for dem – men ikke nødvendigvis fysisk. Bureauet vil kunne kreativt arbejde fra et hvilket som helst sted i verden.
Der er set lignende tiltag de seneste år, hvor der bl.a. kan nævnes det svenske Pop-Up Agency, som rejser efter opgaven, som de løser på 48 timer.
Twentyfive & Thirty – efter stifternes alder – rejser derhen, hvor opgaven er, eller – som det er tilfældet til at begynde med – rejser ud i verden og tager opgaverne med.
Lige nu er bureauet på Bali. Og der vil de, som udgangspunkt, være de kommende måneder.
”Kunderne har taget godt imod ideen – og præmissen om, at vi ikke er fysisk til stede, eller ikke lige kan dukke op i løbet af tre timer. Det er selvfølgelig noget både os og kunderne skal vænne sig til, men det udfordrer os til at gøre endnu mere ud af at skabe synlighed i projektet overfor kunden. F.eks. ligger der altid en status fra os, når kunderne vågner,” siger Alexandra Thielke, der var Account Director hos UncleGrey og det nystiftede bureaus strateg.
Det unge teams bureau er stiftet ud fra ønsket om at prøve at skabe et liv, der er fleksibelt på alle måder og at udfordre de gængse måder at arbejde på.
“Vi er vant til at arbejde rigtig mange timer på et bureau, der er indrettet efter 9-5 princippet, hvor de ekstra timer bliver lagt til i begge ender, plus at mailen kører på mobilen døgnet rundt. Det giver et fleksibelt arbejdsliv men ikke et fleksibelt liv. Og netop dét vil vi gerne udfordre,“ siger Rasmus Veggerby, der var Art Director på Uncle Grey og den kreative del af Twentyfive & Thirty.
Han uddyber: ”Det er ikke nødvendigvis et ønske om at arbejde færre timer, men at kunne lægge timerne, hvor vi har lyst, så vi både kan få det bedste ud af tiden, hvor vi arbejder og ikke arbejder.”
Den nye arbejdsstil har budt på begge dele, både tre døgns arbejde i træk og tid til at se på palmerne udenfor.
”Vi rejser selvfølgelig gerne efter et møde/opgave, hvis vi vurderer, at det er nødvendigt, men vi synes også, at det er en god øvelse at arbejde digitalt fordi det sætter endnu højere krav til måden, vi arbejder og håndterer processer på,” siger Alexandra Thielke og tilføjer:
“Vi har på vores seneste projekt oplevet, at tidsforskellen var en fordel, da vi kunne arbejde imens kunden sov, og dermed have en leverance klar, da kunden vågnede.”
Rasmus Veggerby sammenfatter projektet således: ”Det er et eventyr – både hvad angår det professionelle og måden, vi lever vores liv på.”