Erhvervspressen er i dag fyldt med historier om et overraskende dårligt SAS-resultat med et omsætningsfald på 15 pct. og et underskud på 3,5 mia. kr.
Men hvor stiller det så SAS’s anerkendte reklame-kampagne?
“Den virker og den skal vi selvfølgelig holde fast i”, lyder budskabet fra SAS Danmarks marketingdirektør, Christian Linnelyst. På den anden side – vil en marketingdirektør ikke altid svare sådan?
“Jo, men nu er det altså mig, du spørger”, siger Christian Linnelyst men tilføjer så:
“Vi kan dokumentere, at vi har en positiv ROI – og så længe vi sørger for at dokumentere, at markedsføringen virker, kan vi få lov til at opretholde kampagnerne”.
Han siger videre, at markedsføringen kun spiller en mindre rolle i forhold til den økonomiske udvikling.
“SAS er oppe mod nogle meget stærke markedskræfter, og nogle store forandringer, der har bragt hele branchen i krise. Vi kan se, hvor mange billetter vi sælger som følge af markedsføringen, men vi må også konstatere, at markedsføringen kun spiller en mindre rolle i forhold til de kræfter, der er i spil”, siger Christian Linnelyst.
Samtidig påpeger han, at man ved siden af at få solgt nogle billetter, får gjort noget godt for brandet.
“Vi er oppe mod en masse dårlig pr, men vi tror, at vi med kampagnerne kan trække lidt den modsatte vej, og vi kan se i den seneste image-måling fra Berlingskes Nyhedsmagasin, at SAS går frem, mens Norwegian går tilbage. Der er ikke andet at gøre end at klø på og fortsætte det gode, vi har i gang”, siger Christian Linnelyst.
Det er Wibroe, Duckert & Partners, der står bag reklamekampagnen, mens SAS samarbejder med Relationshuset Gekko på dialog-markedsføring.