Mandag Morgen er kendt for sine analyser, lange artikler og en tænketank.
Og folkelige film? Ikke rigtig, vel?
Det er ikke desto mindre tilfældet med 4 film, som Mandag Morgen har skabt sammen med det unge filmkollektiv Bread and Butter. Folkelig i dobbelt forstand: De er nu blevet vist over 1.000.000 gange og delt 6.500 gange, og det er jordnære historier.
Emnet er ømtåleligt, men tilgangen er ny: ’Vi sætter fokus på dem, der gør noget konstruktivt for flygtninge og integration i Danmark’:
”Flygtningeproblematikken er præget af fjendebilleder. Vi ville oversætte den til noget dagligt og menneskeligt – ved at vise hverdagsintegration ude i landet, hvor vi møder hinanden i øjenhøjde,” siger Erik Rasmussen, stifter og adm. direktør i Mandag Morgen.
Mediet kontaktede Bread and Butter, der sidste år stod bag 11 film-fortællinger om danskerne for Maersk Group.
”Vi stod på skuldrene af Mandag Morgens analyser og artikler, og inviterede folk ind på Facebook. Filmen skulle ikke gå analytisk i dybden, der skulle ikke være dækbilleder, men være en simpel fortælling,” siger Kristian Foldager, instruktør i Bread and Butter.
https://vimeo.com/151629027
Den første film – med flygtningen Muhamed, headhunteren Helena og bestyrelsesformanden Jørgen (Mads Clausen, Danfoss) – havde ’et svagt call-to-action’, med en opfordring til at fortælle, hvem du synes synes gør noget godt for Danmark.
”Vi fik 60-70 nominerede. Det var vi meget glade for, for vi havde ikke indholdet til film nr. 2, førend vi fik reaktionerne på den første. Og så fremdeles. Det var et eksperiment for os, for det gav 14 dage i alt til hver film, inkl. lydarbejde, grading og speak – og tekster, for vi kørte udelukkende på Facebook. Og hvordan ser man film dér? Ret tit uden lyd,” siger Kristian Foldager.
https://vimeo.com/160861303
Payoff’et til filmserien er Gør det for Danmark, og parterne er bevidst om, at det er en oversættelse af Spies og Robert/Boisens Do It For Denmark.
”De gør det på én måde, vi gør det på en anden,” siger Erik Rasmussen og Kristian Foldager supplerer:
”Vi har ikke en lang horisont, hvor der først skal avles børn. Vi ser på de problemer, vi står over for lige nu. Mit indre billede har været Holger Danske, der vågner op til dåd, når nationen er udfordret.”
https://vimeo.com/160861346
Mediet er usædvanligt for Mandag Morgen, erkender Erik Rasmussen, men tilføjer i samme åndedrag, at mediet i sig selv er af mindre betydning:
“Vi er ikke i mediebranchen, men i budskabsbranchen. Vi står for aktivistisk journalistik og søger at skabe forandring via indsigt. Denne gang inddrager vi bredere grupper. Helt naturligt, for ingen af verdens store problemer kan løses uden at have befolkningen med,” siger Erik Rasmussen.
Han tilføjer:
”Jeg vil gerne fremhæve Samsø, der i denne sammenhæng – på nogle – kan ligne et levende mareridt, for 10 pct. af øens beboere er flygtninge. Og hvordan håndterer man så dét? Med et partnerskab og en verdenscafé. For når mennesker reelt mødes for at løse problemer, så opstår der noget usædvanligt positivt.”
https://vimeo.com/160861366
Poul Due Jensens Fond har betalt film-delen af Gør det for Danmark, mens Mandag Morgen har leveret de øvrige ressourcer.
Og Mandag Morgen er klar til at gentage film-arbejdet en anden gang.
”Med en million visninger har vores eksperiment fået en lykkelig slutning. Vi gør det gerne igen – også med Bread and Butter, der kunne oversætte vores holdninger,” siger Erik Rasmussen.
Om filmene siger Kristian Foldager:
”Vi er gået analogt til værks. Det har nærmest været nostalgisk – med kaffeborde og Grundtvig – men det er reelt moderne indhold og underholdning, for med de fire film bliver content kronet på ny.”