Employer branding bureau støbte kuglerne til Dansk Supermarkeds nye identitet

Peter Engholm
25@mail.dk

Dansk Supermarked er startet fra bunden i en nyudviklet grundfortælling. Topledelsen har ikke dikteret de nye Employer Value Propositions – dem har både medarbejdere og kommende medarbejdere udstukket.

”Leading Retail” stod der, da Dansk Supermarked Group præsenterede sin nye corporate identity – designet af Envision.

Og så kunne man måske forvente, at processen nu handlede om at massere den nye identitet ind hos de mange medarbejdere. Dansk Supermarked har dog valgt en anden tilgang – hele projektet tager afsæt i medarbejderne, ikke bare de nuværende, men også de kommende, og det blev indledt med et større analysearbejde.

Og mens Envision som beskrevet har stået for designet af identiteten, så er det et andet bureau, der har støbt kuglerne sammen med Dansk Supermarked.

Det drejer sig om Core:workers.

Om baggrunden for at nyudvikle grundfortællingen siger Christian Flø, der er Group Senior Director i Dansk Supermarked, for Talent Management & Learning:

”Med en naturlig udskiftning blandt vores mere end 30.000 medarbejdere alene i Danmark har vi fortsat brug for at fortælle, hvad vi står for som arbejdsplads, og vi kunne se, at vi havde brug for at ryste tingene. Hvordan ser folk på Dansk Supermarked Group – både dem, der er der, og dem, der ikke er der – endnu.”

Det har ikke været et spørgsmål om, hvorvidt medarbejderne bakker vore nye Employer Brand op – i og med, at det er dem, der reelt har været inddraget i at pege på temaerne.

”Vi slipper ikke afsted med at påstå noget vi ikke er. Vi skal derimod identificere det, vi er, og som adskiller os fra andre virksomheder. Vi skal være noget, andre virksomheder ikke er – på de områder, som er vigtige for folk. Og dem, vi sammenligner os med, er – for de centrale funktioner som finans, IT, indkøb m.v. – ikke udelukkende retailere, men også virksomheder i andre brancher som Lego, Vestas og Arla,” siger Christian Flø.

At analyse-arbejdet har været omfattende, skyldes ikke kun, at Dansk Supermarked også favner bredt. Hos Core:workers siger adm. direktør, Henrik Engelund:

”Employer Branding favner stadig bredere. Fra Talent Sourcing & Attraction, der bl.a. bygger på big data og IP-adresser, til intern kommunikation, Employee Engagement. Og som den engelske betegnelse lægger op til, så handler det om at engagere, og det gør man i høj grad også ved at tale til hjertet.”

Core:workers’ kunder tæller flere af landets store arbejdsplader, bl.a. Danske Bank, Maersk, PWC og KMD.

”Vi står ofte for hele forløbet, fra analyse til eksekvering. Men det hænder også – som det er tilfældet med Dansk Supermarked Group – at vi leverer analysen og strategien, som andre så eksekverer på,” siger Henrik Engelund.

Med udbredelsen af medarbejder-branding er Core:workers også vokset til 33 medarbejdere, 16 i Danmark og 17 i Sverige – og begge steder skal bureauet selv i gang med en rekruttering, idet man søger to kommercielle direktører.

Bag ‘Leading Retail’ hos Dansk Supermarked Groups ligger fire Employer Value Propostions:

  1. Vores grundlag for vækst …
  2. er en dansk retailer i ren verdensklasse …
  3. skabt af medarbejdere med appetit for karriere og kvalitet …
  4. som fører forretning med flotte resultater og stor ansvarlighed.

Her handler det bl.a. – som pkt. 4 antyder – at gå CSR-fortællende til værks.

Christian Flø tiiføjer:

“Siden 1960 har vi udviklet os fra ét varehus i Aarhus’ latinerkvarter til en international retail-virksomhed. I 2014 omsatte vi for 57 mia. kr. i 5 lande. Dansk Supermarked Group er derfor for medarbejdere, der slet ikke kan lade være med at udvikle og forbedre sig selv til gavn for kunderne og branchen generelt.”

“Vi går målrettet efter de bedste handler, og hele verden er vores markedsplads. Derfor skal vores medarbejdere have evnen til at flytte grænser og tænke nyt. Det kræver nemlig udvikling at blive på øverste hylde.”

“I Dansk Supermarked Group får du 47.000 kolleger, der sammen betjener 9 millioner kunder om ugen. Vi tager ansvar og ønsker at påvirke og give til fællesskabet; fordi det skaber værdi for andre, og for os selv.”

“Det er det budskab med beviser for det, vi nu vil arbejde med at få ind i vores Employer Branding aktiviteter.”