DLG er nok ikke et navn, man vil høre nævnt mest, når reklamefolk på en cafe skal prale med bureauets nye kunder.
Spørgsmålet er dog, om ikke Brandhouses adm. dir. Stiig Helgens Binggeli er ganske godt tilfreds med at have vundet DLG.
For Dansk Landbrugs Grovvareselskab er med en omsætning på omkring 40 mia. kr. en af landets største virksomheder – og det er andet end foder, de 5000 ansatte sælger.
DLG ejer f.eks. detailkæden Land & Fritid, som rummer 63 butikker. Og et teleselskab, DLG Tele, med 250.000 abonnenter. Det er disse to, der trækker de fleste marketing-ressourcer.
Brandhouse er valgt efter en kombination af “en god mavefornemmelse og mange kopper kaffe” som forretningschef Christoffer Hage udtrykker det, samt en konkret opgave, som fire bureauer blev valgt til at byde på.
Valget af Brandhouse indebærer et farvel til først og fremmest Republica. Men reelt erstatter Brandhouse et større antal bureauer.
“Vi er en organisation, hvor der er en vis autonomi hos selskabets produktchefer. De er selvstændige og innovative og det kan godt bringe et antal bureauer ind på forskellige projekter, og det har vi valgt at få ryddet op i,” siger Christoffer Hage, som dog må indrømme, at det ikke udelukker, at der igen kommer andre bureauer ind på konkrete projekter.
“Produktcheferne er gode til nytænkning og til at skabe vækst, og derfor skal der være en vis margen for dem,” siger han.
Marketing var tidligere delt op, men er blevet samlet under hans ledelse, og det var anledningen til at tage et kig på, hvad bureaumarkedet kunne tilbyde.
Der lægges ikke op til store strategiske forandringer.
“Vi synes faktisk, det kører ganske godt. Vi er godt tilfredse med driften af DLG Tele. 250.000 abonnenter svarer til et mellemstort teleselskab. Og markedsføringen af Land & Fritid kører tilfredsstillende, men der er selvfølgelig plads til forbedringer. Vi har en Land & Fritidsbutik i Tyskland, og vil i de kommende år åbne mange flere. Så det er mest et brush-up, vi har brug for,” siger Christoffer Hage.
Land & Fritid er en kæde, der sælger produkter og udstyr til f.eks. ridning, hunde og katte. Det unikke er, at det er en kæde, som har valgt at satse på landområder, hvor tilgangen til kæledyr og fritidsinteresser som ridning er en anden end hos folk i byområderne.
“Vi vil gerne udvikle kæden yderligere – men vi har ikke umiddelbart planer om at forlade vores udgangspunkt. Der er god synergi for os i at arbejde i landområderne, hvor vi har mange faciliteter,, der gør det let at etablere nye butikker,” siger Christoffer Hage.
Han har ansvar for mere end marketing, og derfor bliver det en anden, der får det daglige ansvar for marketingarbejdet og samarbejdet med bureauet.
I DLG-regi hedder det en afdelingsleder – de fleste andre steder ville det være en marketingchef – og her begynder en ny på posten på mandag.
Der er tale om Jeanett Lagesø, der kommer fra forsikringsmægleren Mercer og desuden har en fortid hos Bo Grønt og TDC.