Solar – eller tidligere Nordisk Solar – er ikke et firmanavn, der optræder hyppigst i bureaukredse. Men med en omsætning på over 11 mia. kr. er det faktisk blandt Danmarks 50 største virksomheder.
Det er det firma, som 727 i Skanderborg nu kan skrive på kundelisten. Helt specifikt et koncept, som under navnet Comfort skal markedsføre næsten 155 el-installatører over for både private og virksomheder.
Solar er en grossist med en lang række produkter inden for el, vvs og ventilation, og Comfort er en platform, hvor Solar samarbejder med el-installatørerne om at markedsføre både et fokus på bæredygtighed og energieffektivitet samt installatørerne som kyndige, uddannede og troværdige.
Solar stiller kort sagt en markedsførings-maskine til rådighed, som installatørerne ikke har selv.
Samarbejdsformen er særlig interessant set fra bureauside. 727 kommer nemlig med ind i styregruppen bag Comfort, og det betyder, at man er med omkring bordet, hvor forretningsudviklingen foregår.
“Så vi er så tæt på forretningen, som vi overhovedet kan komme, hvilket må siges at være ret unikt med en helt ny kunde,” siger Tom Elert, Strategisk & Kreativ direktør hos 727 communication as.
727 har vundet kunden i en bureaukonkurrence mod tre andre bureauer, og marketingchef, Morten Borup fra Solar fortæller, at man har lagt vægt på at finde et bredt funderet bureau, der kan hjælpe med at bringe platformen ud over scenekanten.
“Som mange andre koncepter trænger man en gang i mellem til at puste nyt liv i ide-genereringen og konceptudviklingen og få nogle nye øjne på sit brand. Derfor besluttede vi i efteråret 2012, at vores mangeårige koncept Comfort skulle igennem sådan en proces,” siger Morten Borup og fortsætter:
“Når man står med så stor en sammenslutning af el-installatører, der alle skal købe ind på en fælles ide, er det vigtig, at det er de rigtige kommunikationskræfter, der står bag. Tom Elert og Flemming Kok fra 727 tilfører troværdighed til marketing- og konceptdisciplinen og forholder sig til den branche, de skal eksekvere i. Og så tilfører de den fornødne X-factor til at få det ud over scenekanten. Vi forventer os derfor rigtig meget i de kommende års samarbejde, både på konceptets og vores medlemmers vegne,” siger Morten Borup.
Samarbejdet lægger ud med en total revitalisering af Comfort.dk, men det er en bred markedsføringspalette, man arbejder med – herunder også synlighed i lokalområderne, for at gøre installatørerne kendte.
Samarbejdet mellem 727 og Solar har fra starten haft fokus på at skabe løsninger i tråd med regeringens politik for grøn energi for danske virksomheder, hvilket bliver en del af selve strategien for revitaliseringen af Comfort.dk.
Morten Borup vil ikke fortælle, hvem man har samarbejdet med tidligere, men ifølge Bureaubiz’ oplysninger samarbejdede man oprindeligt med nordjyske Corbiz. Det bureau gik konkurs for få uger siden.