Et af Københavns mindste bycentre satser stort på street-art

Peter Engholm
25@mail.dk

Og det virker. Et relativt lille shoppingcenter på Nørrebro går – sammen med sit bureau – konsekvent utraditionelt til værks. Senest med en 100 meter kunst-mur.

Ingen ville umiddelbart bebrejde et shoppingcenter i at markedsføre sig bredt med klassiske tilbudsaviser – ja, det skulle da lige være Nørrebro Bycenters bureau, GreyWorks.

Siden samarbejdet begyndte for fem år siden, har det lille shoppingcenter gået bevidst utraditionelt til værks – senest med Mall Wall, et større street-art event sponsoreret af Nørrebro Bycenter (NBC).

I en 3-dages event var 25 kunstnere i gang – 20 up-and-coming og 5 etablerede – med 25 krydsfinérplader, der strakte sig over ca. 100 m.

De lovende kunstnere deltog i konkurrencen om en inspirationstur til New York, mens 5 etablerede kunstnere malede værker, der blev doneret til Red Barnet. Værkerne blev solgt på Lauritz.com, der donerede sit salær til det gode formål.

Også centrets tidligere gave til lokalmiljøet, en skateboardrampe, blev udsmykket og efterfølgende dannede rammerne for en opvisning af Team Sidewalk.

Blandt de fem etablerede kunstnere var Stine Hvid, Jakob Tolstrup og Miss Lotion, og DJ Ras Money fra Raske Penge spillede, da Josephine Kyhn blev kåret som vinder af turen til New York.

GreyWorks stod bag ideen og konceptet, og adm. direktør Thomas Ørum siger:

”Street-art eventen fylder meget i NBC’s 2015-budget. Centret fylder 20 år i år, og det er årsagen til, at vi har fået lov at bruge så meget af deres budget på en relativ stor satsning, der skal skabe støj, opmærksomhed og – ikke uvæsentligt – donationer til Red Barnet.”

Han tilføjer:

”Nørrebro Bycenter, der er blandt Københavns mindste centre, har de seneste år vendt alting på hovedet. I stedet for at spamme med klassiske tilbudsaviser helt over til ydre Østerbro taler man i stedet direkte til nørrebro’erne, der ofte selv er kreative på den ene eller anden måde. Det sker med events som disse. Tilbudsaviser er der stadig, men de er lokale, skudt på location på Nørrebro og trykt på genbrugspapir.”

Efter det første halvandet års samarbejde havde bycentret mere end fordoblet antallet af kunder samt antallet af unikke besøgende på nettet.

Bycentret og bureauet har netop lagt en video af street-art eventen op: