Hvis man kan sin reklamehistorie, så ved man, at Lars Thomassen er et af de helt store navne i branchen. Men skulle der sidde en ung på et bureau et eller andet sted, der får et lidt spørgende blik, så er det ikke ubegrundet. For det er mere end 10 år siden, at Lars Thomassen har gjort væsen af sig i forhold til bureaubranchen. Og ikke engang det bureau, BBDO, som han er uløseligt forbundet med, kan hjælpe med at skabe genklang, for det eksisterer ikke mere i Danmark.
Den 3. november bliver han 70, og da Bureaubiz for 10 år siden omtalte hans 60 års fødselsdag var det under overskriften ‘Den Danske Mr. BBDO fylder rundt‘. For Lars Thomassen var med til at stifte en af 80’ernes og 90’ernes mest markante bureausuccesser, Henriksen & Sieling BBDO.
Det skete sammen med Svend Sieling og Vagn Henriksen, og det var noget af en opgave, som Lars Thomassen blev sat på der. For som han selv fortæller, så var Henriksen og Sieling nok kendt som nogen af de hotteste kreative i slut 70’erne, men de var også kendt for at spise konsulenter til morgenmad.
Han overlevede dog, og bureauet blev en realitet i 1979. Først som Henriksen & Sieling men lidt senere som Henriksen & Sieling BBDO, da den amerikanske kæde blev minoritets-aktionær gennem en fusion med Jersild, Lund & Lommer.
Bureauets gennembrud kom ret hurtigt, da det lykkedes at vinde Irma i en konkurrence, hvor Irmas direktør, Vagn Holck Andersen, havde inviteret det nye bureau med på et wild card i konkurrence med to etablerede bureauer. Det samarbejde blev meget succesfuldt. Henriksen & Sielings reklamer var med til at bygge et brand, der var så stærkt, at da FDB i 90’erne første gang forsøgte at lukke kæden, så rejste der sig en proteststorm, som fik FDB til at droppe planerne.
For Lars Thomassen blev Henriksen & Sieling BBDO starten på en fantastisk karriere. Bureauet blev stort og markant, og involverede sig i opstarten af flere bureauer – som f.eks. Nielsen, Mikkelsen & Duus (senere DDB), Sepia, Networkers og TMP, der var forløberen for OMD.
Lars Thomassen blev en markant personlighed i branchen, hvor han bestred flere tillidsposter – bl.a. et formadsskab for Dansk Markedsføringsforbund (forløberen for Dansk Markedsføring) i 90’erne. Men udlandet havde også blik for ham, og fra 1998 blev han hentet til den øverste ledelse i BBDO, hvor han fik titel af vice president, director Nordic, Central & Eastern Europe. Desuden fik han sæde i bestyrelsen for BBDO Worldwide. Dermed blev han en af de absolut højest placerede danskere i den internationale bureauverden.
I 2006 havde han dog fået nok af bureauverdenen og foretog et karriereskift til ejendomsbranchen som CEO i Walls. Finanskrisen gjorde dog denne karriere kort. Siden snusede han lidt til bureaubranchen igen gennem bl.a. en involvering i det kontroversielle Bark-projekt. Han valgte dog ikke at søge tilbage til bureaubranchen, og i stedet involverede han sig i en helt ny branche, der handlede om produktion af medicinsk cannabis.
I de senere år har han dog sat tempoet ned. Der skal ikke startes nye selskaber og i stedet arbejdes der på at få det bedste ud af livet i Birkerød, London og Peratallada i Spanien.
Fødselsdagen fejres i Danmark, med familien og de nærmeste venner.
