Af peng

Ikano Bank har opfordret folk til at stoppe med at drømme og få gjort noget ved sagen – og filmene med uheldige drømmere har øget kendskabet.

At en gynge smasket lige i krydderen skulle være befordrende for hukommelsen, lyder umiddelbart ikke som en oplagt kobling. Men Ikano Bank har fået de første resultater fra kampagnen med to film, hvor ganske almindelige danskere kommer galt af sted, fordi de drømmer – og kampagnen har øget kendskabet til banken, og tre gange så mange som tidligere kan koble filmen med Ikano Bank.

Filmene om hhv. manden, der får gyngen i hovedet, og kvinden, der smadrer glasrude i mødelokale, vækker tilsyneladende genklang – ikke stuntene, men drømmen om penge til stort og småt.

“Reklamerne rammer noget i danskerne, som vi alle kan genkende. Nemlig drømmen om nyt til hjemmet – en drøm, man kan blive så besat af, at man helt forsvinder ind i den. Men det kan også være mere jordnære ting, som ønsket om at have penge nok til at reparere bilen eller at udskifte det gamle energislugende køleskab,” siger Peter Stuhr, salgs- og marketingdirektør, Ikano Bank.

I efteråret 2010 valgte Ikano hele to bureauer inden for en måned: RelationshusetGekko og Rosenstand, Kyllebæk & Co – og det er sidstnævnte, der står bag filmene.

Kampagnen, der kørte de sidste måneder af 2011, har været med til give Ikano Banks kendskab et nyk opad, så det nu ligger på 42 pct. mod 19 pct. i maj 2010. “Markant flere” kan huske, at Ikano Bank er afsender af filmene, og tilsvarende “markant flere” synes – i forhold til tidligere kampagner – at det er lykkedes for Ikano Bank at kommunikere det ønskede budskab.

“Vi er glade for kampagnens resultater, men vi vil gerne styrke kendskabet yderligere. Vi mener nemlig, at vi er på markedet med en attraktiv model for forbrugerne, der gør op med bankmarkedets til tider besværlige og langsommelige låneprocesser,” siger Peter Stuhr.

Hvordan skal kendskabet styrkes – øget budget, nye kanaler?

“Ikke nødvendigvis, snarere mere knofedt. Igennem halvandet år har vi markedsført Ikano Bank-brandet, og de erfaringer – sammen med vores datamodel – vil vi trække på og vurdere, om mixet er optimalt – herunder også at se nærmere på de online-muligheder, der er,” siger Peter Stuhr.

I en pressemeddelelse understreges det, at selv om låneprocessen er nem for kunden, betyder det ikke, at Ikano Bank udlåner penge for enhver pris. Banken giver også afslag, “hvis det er det rigtige for kunden og for banken”.

Se filmene her.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club