En håndfuld fra reklame- og medieverdenen blandt 50 danske ledertalenter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om hvem der er med på top 50 over danske talenter og hvad der kræves for at komme til tops. At priser bliver individuelle. Samt at Apple er anmeldt til forbrugerombudsmanden

Dansk Aktie Analyse har udarbejdet en liste over de 50 danske talenter, der vurderes til at kunne besætte de absolutte topposter i dansk erhvervsliv i fremtiden.

Og selvom topledere fremover – ifølge eksperter – vil blive bedømt på om de har personlighed, er kreative og har gode kommunikative evner, så er der kun en håndfuld blandt de 50 talenter under 40 år, der er reklame-, marketing eller kommunikationsfolk:

Client service director, Frank Ewert fra digitalbureauet Creuna, indtager 13. pladsen.

Lige efter – som nummer 14 – kommer Anders-Peter Landers, der netop er udnævnt til chefredaktør på BT.

Også reklamebureauet Kunde & Co har en mand på listen, nemlig direktør Steffen Hjermind, der tidligere var salgs- og marketingdirektør i Royal Copenhagen. Han er nummer 18.

På 22. pladen er salgs- og marketingchef Lisa Kirch Jensen i ELRO, der sælger energi og bredbånd. Og nummer 23 er Anne-Mette Bro Jöhncke, der er presse- og kommunikationschef i TV2/Danmark.

Derudover er Pia Heunicke Popp, trade manager i 3-stjernet nummer 44.

Og så skal det da også lige nævnes, at Tue Mantoni, adm.dir. hos B&O ligger på førstepladsen.

Casper Rose, professor ved CBS sætter ord på, hvad der kræves af fremtidens topchefer:

“Der, hvor man skal søge efter de virkelige fremtidens ledere, er i de personer, der er knalddygtige fagligt, men som også har noget ekstra, nemlig karisma, personlighed og evnen til at kommunikere internt og eksternt”.

Derudover er det et krav for overhovedet at blive taget i betragtning som topchef, at man har en solid uddannelsesmæssig baggrund, mener Ole Stiig Pedersen fra rekrutteringsfirmaet Lisberg Wingmanager.

I dag har de fleste ledere en akademisk baggrund og oftest også en form for overbygning som f.eks. en MBA eller en HD.

Casper Rose tilføjer, at man kan være nok så fagligt stærk, men hvis man ikke kan kombinere det med ledelsesmæssige evner i form af social kapital og evnen til at engagere medarbejderne, så er det lige meget, hvor god faglig man er.

Han mener, at topledere fremover vil blive rekrutteret på baggrund af sociale evner og evnen til at brande virksomheden.

Og det er fordi, virksomheder er blevet til gode historier i medierne. Her er mænd og kvinder, magt, intriger, penge og forhandlinger. Når virksomhederne er scenebrædderne, er direktørerne hovedrollerne, der er med til at fortælle historien (Jyllands-Posten Erverv&Økonomi, p. 12).

Priser på varer og services bliver individuelle

Prisen på det du gerne vil købe, vil fremover afhænge af hvem du er, hvad du har foretaget dig på nettet hidtil og hvordan du opfører dig som forbruger.

Det sagde Sam Altman, adm.dir. i Loopt Inc, der producerer en populær lokationsbaseret app, der hjælper med at finde gode tilbud, på tech-konferencen South By Southwest Interactive (SXSW) i Austin, Texas, der netop er overstået.

En fast pris er altid en forkert pris, og de faste prisers tid er forbi, mener Loopt-direktøren:

“Prisskiltet blev opfundet i 1846 og alle tog det til sig, fordi folk følte sig snydt af de mange forskellige priser afhængig af ens forhandlingsevne. Men den faste pris blev skudt helt i stykker med internatauktioner som eBay”.

Der er heller ikke længere faste priser på et flysæde. Her betaler man efter udbud og efterspørgsel samt det tidspunkt man køber sin billet på.

Fremover vil prisen basere på det sælger ved om køber og den viden køber afgiver om sig selv, mener altså en af foredragsholderne på SXSW (Berlingske Business Innovation, p. 5).

Apple anmeldt til forbrugerombudsmanden

I går blev Apple anmeldt til forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring.

Forbrugerrådet kræver sammen med sine europæiske kollegaer, at Apple stopper med at reklamere på en måde, så køberne tror, at der kun er eet års garanti, når EU-reglerne siger, at forbrugerne har ret til at reklamere over fejl og mangler i mindst to år efter et køb.

I januar i år fik Apple en bøde af den italienske konkurrencemyndighed for samme forseelse.

Udover at give indtryk af, at kunderne kun har eet års reklamationsret, sælger Apple forsikringer, som delvis dækker noget, de gældende regler allerede dækker (Berlingske Busines, p. 14).