Aprils bedste videoer: En legende fod, en hjælpende hånd – og en finger til de fattige

Peter Engholm
25@mail.dk

Nikes hyldest til det indre barn, drømme og idoler topper listen over de bedste videoer i april. Der er dog også plads til dem, der giver til andre mennesker – men virkemidlerne er vidt forskellige.

VM i fodbold i næste måned – og dermed fodbold-film. Ikke en officiell VM-film fra Nike, for koncernen er ikke sponsor, men mindre kan bestemt også gøre det.

En legende hyldest til netop legen – og til engagementet. Og Nike får elegant bragt sine mange sponserede top-atleter i spil.

At Nike topper denne måneds Top5 fra Be On er ikke usædvanligt, for det er bestemt set før – men når listen er usædvanlig, skyldes det, at den er præget af næstekærlighed: Medmenneskelighed fra Thailand (og et forsikringsselskab), hyldest til verdens hårdeste job – at være mor (fra American Greetings i anledning af mors dag) og en britisk organisation, der hjælper fattige og sårbare, men som tankevækkende nok får mere opmærksomhed ud af et skilt med ”Fuck the poor” end et med ”Help the poor”.

https://www.youtube.com/watch?v=3XviR7esUvo

1. Winner Stays. Brand: Nike Football.

Sommerens VM i fodbold står for døren, og forventningerne er høje. Den mest spektakulære video i april kommer ikke overraskende fra sportsgiganten Nike, som lancerede en stjernespækket kortfilm på mere end 4 minutter med titlen ’Winner Stays’.

Det er en hyldest til det indre barn, drømme og idoler. Filmen viser to hold, der konkurrerer om at beholde pladsen på banen, mens deres fantasier udfolder sig i takt med at de spiller. Nike indikerer, at der er en vinder i os alle i denne tilføjelse til #RiskEverything kampagnen. Nikes traditionelle og stærke billedsprog bygger filmen op med action scener og en munter lethed.

Videoen, der inkluderer næsten alle Nike sponsorerede fodboldstjerner som Christiano Ronaldo, Neymar, Wayne Rooney og mange flere, er blevet en kæmpe succes. På mindre end en uge har filmen fået over 36 mio. visninger online. Dette beviser igen, at long-format virker, så længe indholdet følger med – og så hjælper det selvfølgelig at have flertallet af verdens fodboldstjerner på rollelisten. Det er den helt rigtige kombination, som vi gerne vil se mere af.

  • Score 9,5.
  • Agency: Wieden + Kennedy, Portland.

2. The Unsung Hero. Brand: Thai Life Insurance

Har du nogensinde spekuleret over, hvorfor nogle mennesker har masser af penge, men ingen glæde føler? I et klip på 3 minutter viser Thai Life Insurance en tilsyneladende almindelig mand, som med små venligheder skaber lykke omkring sig. Videoen lykkes med at fortælle en stærk historie om medmenneskelighed, og formår at holde publikum fanget foran skærmen fra start til slut.

Det kreative koncept er ikke revolutionerende; flere og flere brands skaber historier, hvor der spilles på de store følelser. Ikke desto mindre er tilgangen meget vellykket. Det er imponerende, når en lokal kampagne formår at røre et globalt publikum. ’The Unsung Hero’ er long-format, når det er bedst.

Mød den bedste fyr på jorden og følg hans eksempel.

  • Score: 9,3
  • Agency: Ogilvy & Mather Bangkok

https://www.youtube.com/watch?v=HB3xM93rXb

3. World’s Toughest Job. Brand: American Greetings

En gruppe intetanende ansøgere bliver interviewet til en stilling; verdens hårdeste job.

Arbejd konstant stående, 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, ingen ferie, mere arbejde på helligdage og ingen løn er blot dele af jobbeskrivelsen. “Du kan spise frokost, men først når din associate har fået frokost og din associate kræver opmærksomhed hele tiden”. Hint: din associate er et barn. Ja, det er jobbet som mor, der er tale om.

Denne originale video har narret de adspurgte såvel som publikum, hvilket beviser, at dette enestående stykke prankvertising har nået sit mål. Hvad der er mere inspirerede, er de mange spoofs, der er lavet efterfølgende, såsom Budweisers version for fædre. Mens det meste af verden gør sig klar til at fejre Mors dag den 11. maj, minder denne reklame fra American Greetings os om, at vi skal huske at sende vores egen mor et takkekort i år.

  • Score: 8,9
  • Agency: Mullen, Boston

4. Pokémon Challenge. Brand: Google Maps

Google Maps har slået en ny stilling op, titel: Pokémon Mester. Før du bliver alt for begejstret, så fandt castingen til rollen sted mellem den 31. marts og den 2. april – præcis længe nok til at dække dagen for aprilsnar og narre millioner af seere online.

Men ikke alt var et nummer. Den 1. april gav Google rent faktisk alle smartphone brugere en mulighed for at fange pokémons på Google Maps. Via Google’s App kunne man på iOS og Android zoome ind på bestemte områder i hele verden, hvor man med lidt held kunne rende ind i Nintendos berømte skabninger.

Idéen er sjov og fantasifuld og opfordrede bestemt publikum til at engagere sig. Den eneste skuffelse er, at udfordringen kun varede i to dage. Men på denne korte tid formåede Google Maps at øge sin ’coolness’ og fik som resultat hele 15 millioner visninger.

  • Score: 8,9

https://www.youtube.com/watch?v=/eBuC_0-d-9Y

5. Fuck the Poor? Brand: Pilion Trust Charity

Stærke kommentarer og frustration følger med, når en mand går gennem gaderne i London med et provokerende ‘Fuck the Poor’-skilt spændt fast til hans krop. Anstødeligt? Ja, men det er for en god sag.

Velgørenhedsorganisationen The Pilion Trust gennemførte et socialt eksperiment for at se, om folk virkelig bekymrer sig om de dårligere stillede. Reaktionerne på manden og hans budskab blev filmet af et skjult kamera.

I anden del af testen ændrede manden skiltet til ’Hjælp de fattige’, og han fortsatte med at bede om donationer – denne gang blev han ignoreret.

Det får dig til at tænke, gør det ikke? Hvilket betyder, at denne video har nået sit mål. Det handlede aldrig om eksperimentet, for annoncørerne på forhånd vidste, hvad resultatet ville blive – det fremgår i kampagnens tagline: “Vi ved, du bekymrer dig. Vær sød at bekymre dig nok til at give”.

  • Score: 8,8
  • Agency: Publicis, London