Af FiG

Ny analyse viser endvidere, at mange arbejder med Adwords uden at have den nødvendige viden til at gøre det.

Søgeord er på vej til at overhale tv som det største danske annoncemedie – men det er ikke lige med, at alle får lige meget ud af det.

Det fortæller en analyse fra firmaet Webjuice, hvorfra partner Jacob Kildebogaard netop har skrevet en bog om ”Google AdWords for webshops”.

Analysen viser, at næsten en fjerdedel af virksomheder ikke annoncerer på Google – og ganske mange er ikke tilfredse med resultaterne. Hele 26% mener, at Googles annoncer ofte er spild af penge, og 37 % er ikke tilfredse med resultaterne. Men det overrasker ikke Jacob Kildebogaard.

“Jeg ser rigtig mange AdWords konti, der slet ikke er sat korrekt op. Det er let at komme i gang med AdWords, men det er mere komplekst at gøre det rigtigt, og denne del undervurderer mange virksomheder, både internt som bureauer. Derudover er det en klassisk fejl, også hos store virksomheder, at der ikke foretages en brugbar effektmåling. Hvis resultaterne ikke bliver målt, så kan de ikke vurderes og optimeres, fordi man arbejder ud fra et forkert grundlag,” siger Jacob Kildebogaard.

Han henviser til, at over 60% af virksomhederne klarer AdWords internt, og at kun en tredjedel af de AdWords-ansvarlige har erhvervet deres viden fra eksperter eller via kurser. Resten er autodidakte og ”learning by doing”, hvilket ifølge eksperten kan hindre dem i at forstå kompleksiteten og dermed udnytte de mange muligheder, som Google tilbyder.

At have et overfladisk kendskab til AdWords resulterer også ofte i en anden fejl, som mange begår. Nemlig i valget af de søgeord, som virksomheden tror, at kunderne benytter, når de søger på Google. Og det er ifølge Jacob Kildebogaard ofte det han kalder ”direktør-søgeord”:

“Mange virksomheder ønsker synlighed på direktør-søgeord, dvs. brede søgeord som man tror, er de rigtige. Hvis virksomheden sælger isenkram, er et bredt søgeord “stegepande”. Men her ville det rigtige være at gå efter søgeord, hvor brugeren viser større købsintention, som fx “Scanpan nonstick pande”. Rammer man ikke det rigtige tidspunkt i brugerens købsproces, så kan det koste mange penge. Derudover har de brede søgeord også højere klikpris,” siger Jacob Kildebogaard.

Jacob Kildebogaards bog ”Google AdWords for webshops” udkommer onsdag den 29. oktober som trykt, i pdf og e-bog. Man kan finde mere her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club