Af FiG

Onlinetjenesten med en kontroversiel it-iværksætter bag kom ikke igennem med anke og har således nu dom for at have begået vildledende markedsføring.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe kan nu sætte flueben i en sag mod online-tjenesten PointShop, som i øvrigt i september skiftede navn til PointWorld.

Sagen drejer sig om vildledende markedsføring, og PointShop blev dømt i Byretten – og udeblev efterfølgende fra ankesagen i Vestre Landsret, således at sagen blev afvist. Efterfølgende har Procesbevillingsnævnet afvist at give tilladelse til at indbringe afvisningen for Højesteret. og dermed står Byrettens dom.

Ifølge Børsen er det en kontroversiel it-iværksætter og millionær, Magnus Kjøller, der står bag PointShop.

Det er en sag, som afspejler et tiltagende problem.

Siden årsskiftet har Forbrugerombudsmanden politianmeldt 6 lignende sager, og der er givet bøder i 9 sager om vildledende markedsføring af abonnementer.

”Pointshop er desværre ikke det eneste selskab, som bruger vildledende kneb i markedsføringen af abonnementer. Den form for markedsføring på nettet er derfor blandt mine særlige indsatsområder i år,” siger Henrik Øe.

Han politianmeldte i 2012 PointShop for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring i forbindelse med en kampagne for et gavekort på 200 kroner til Bianco.dk.

Sagen endte i Byretten, som fastslog, at PointShops kampagne var vildledende, fordi:

  • kampagnens opbygning kunne give forbrugerne indtryk af, at formålet med kampagnen var at markedsføre skokæden Bianco
  • kampagnen kunne give forbrugerne indtryk af, at de fik et gavekort til sko for 5 kroner samt et VIP-medlemskab af PointShop.dk ”kvit og frit”
  • oplysningen om, at der var tale om salg af et betalingsabonnement, var placeret allernederst på siden efter en række mindre vigtige oplysninger

Forbrugerombudsmanden fortæller i en pressemeddelelse om PointShops kampagne, at det på nettet fremgik af overskriften:

“HEY SHOE LOVER! FÅ ET GAVEKORT PÅ 200 KR TIL ONLINE SHOPPING!

KUN 5 KR. POINTSHOP TILBYDER ET GAVEKORT TIL BIANCO.DK”

Først nederst på siden efter indtastningsfelterne i kampagnen og i forretningsbetingelserne stod der, at forbrugeren ved at betale 5 kr. med sit kreditkort på kampagnesiden samtidig blev tilmeldt et VIP-abonnement til 270 kr. pr. måned. Det betød, at forbrugeren risikerede ikke at få øje på vilkåret.

Pointshop sælger VIP-abonnementer til hjemmesiden www.pointshop.dk, hvor forbrugerne kan optjene point ved at svare på spørgeskemaer, deltage i konkurrencer og besøge erhvervsdrivendes hjemmesider.

Kommentarer

  1. Det er godt nyt at firmaet er blevet dømt . Det er et fupfirma , som kun har til formål at snyde folk .

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club