Sidste år er længe siden – i særdeleshed når man nærmer sig slutningen af november. Og 2011 er givetvis et år, MEC gerne distancerer sig fra, fordi det slet og ret var et skod-år: Tilbagegang og et af de største underskud i den danske bureaubranche dét år.
Nu kan man konstatere, at bureauet gør sit til at lægge 2011 bag sig – med den nye direktør, Uffe Henriksen, ved roret.
I sidste måned kom nyheden om, at Beiersdorf – med bl.a. Nivea-brandet – havde afholdt en international bureaukonkurrence om det nordeuropæiske budget på over 700 mio. kr. – en kunde, der også i Danmark har et betydeligt omfang.
Nu følger så Johnson & Johnson, der i Danmark står bag bl.a. Natusan, Nicorette og Imodium. Også her har man været igennem en pitchproces, som parterne karakteriserer som ”langvarig”.
Konkurrencen betyder, at Johnson & Johnson konsoliderer sit mediebudget fra 4 til 2 bureauer på tværs af Europa, Mellemøsten og Afrika; EMEA.
Konkurrencen omfatter 80 pct. af sundheds- og hudplejegigantens mediebudget i regionen – og det beløber sig ifølge britiske medier til 200 mio. pund, svarende til næsten 1,9 milliarder kr.
GroupM har til lejligheden skabt en enhed, Primus, der udelukkende håndterer Johnson & Johnson. Der var således også Primus, der repræsenterede GroupM i pitchen.
Primus-enheden kommer til at operere ud fra MEC.
GroupM er ikke ene om at smile bredt i disse dage: Kraft Foods, der i foråret skifter navn til Mondelēz International, har valgt Aegis Media til at håndtere mediaplanlægning og mediaindkøbet for alle markeder i Europa, med undtagelse af Storbritannien og Irland, hvor man har PHD.
Tidligere har man haft Starcom som bureau.
”Vores nuværende nordiske mediabureau, Starcom, er en virkelig god partner, der har gjort et godt stykke arbejde for os, så valget af nyt bureauet er ikke foretaget ud fra de opnåede lokale resultater,” hedder det i en pressemeddelelse.