Af Peter Engholm 25@mail.dk

Sverige fik 40 priser hjem fra Eurobest, Norge 31. Eneste svenske Grand Prix gik til manden, der snart er i Danmark. Et norsk bureau blev ikke alene bedst i Skandinavien, men i Europa.

Simon Higby, DDBs nye kreative direktør i København, tiltræder stillingen i starten af 2012 med absolut fornem, europæisk hæder: Sidste år vandt han Grand Prix i Outdoor ved Eurobest, og dén præstation formåede han at gentage – i samme kategori.

“The Winter Adjusted Offer” hedder casen for Volkswagen, hvor et kampagnetilbud galdt så længe isen på en sø kunne bære en bil. Arbejdet var i øvrigt den eneste af i alt 40 svenske gevinster ved Eurobest, der fik en Grand Prix.

Dagen derpå glædede svenskerne sig over de mange EM-priser, der er et godt stykke foran de 31 norske og et lysår eller to fra de 3 danske priser (guld til UncleGrey og Royal Copenhagen i Outdoor, og 2 x bronze til hhv. Brandhouse og Interflora i Film og All Right Agency og Cofoco i Design).

Men svenskerne hæfter sig lige så meget ved, at et norsk bureau ikke alene gav svenske bureauer baghjul, men også de øvrige europæiske.

Try/Apt, der er en fire år gammel fusion mellem et reklame- og et digtal-bureau, fik hele 27 nomineringer – og vekselkursen var overdådig: Hele 19 priser fik bureauet, heraf 1 Grand Prix og 6 guld. Det, fremhæver svenske Resume.se, kan intet andet bureau slå ved dette års Eurobest.

Eurobest deler imidlertid priserne op, så årets reklamebureau blev Marcel i Paris, og årets interaktive bureau blev Triball DDB i Amsterdam. Try/Apt virker nu ikke nedtrykte af dén grund:

“Vi sender det ind, som vi tror, vi kan vinde på. Vi fik shortlistet mere end hvert andet indsendte arbejde,” siger Kjetil Try, direktør i Try/Apt, til norske Kampanje.com.

Bureauet havde 25 personer til Eurobest-festivalen i Lissabon, men direktøren selv blev i Oslo.

“Jeg overvejede at sætte mig på flyet op til finalen, men gjorde det ikke. Vi må også tjene nogle penge,” lød kommentaren.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club