Simon Higby, DDBs nye kreative direktør i København, tiltræder stillingen i starten af 2012 med absolut fornem, europæisk hæder: Sidste år vandt han Grand Prix i Outdoor ved Eurobest, og dén præstation formåede han at gentage – i samme kategori.
“The Winter Adjusted Offer” hedder casen for Volkswagen, hvor et kampagnetilbud galdt så længe isen på en sø kunne bære en bil. Arbejdet var i øvrigt den eneste af i alt 40 svenske gevinster ved Eurobest, der fik en Grand Prix.
Dagen derpå glædede svenskerne sig over de mange EM-priser, der er et godt stykke foran de 31 norske og et lysår eller to fra de 3 danske priser (guld til UncleGrey og Royal Copenhagen i Outdoor, og 2 x bronze til hhv. Brandhouse og Interflora i Film og All Right Agency og Cofoco i Design).
Men svenskerne hæfter sig lige så meget ved, at et norsk bureau ikke alene gav svenske bureauer baghjul, men også de øvrige europæiske.
Try/Apt, der er en fire år gammel fusion mellem et reklame- og et digtal-bureau, fik hele 27 nomineringer – og vekselkursen var overdådig: Hele 19 priser fik bureauet, heraf 1 Grand Prix og 6 guld. Det, fremhæver svenske Resume.se, kan intet andet bureau slå ved dette års Eurobest.
Eurobest deler imidlertid priserne op, så årets reklamebureau blev Marcel i Paris, og årets interaktive bureau blev Triball DDB i Amsterdam. Try/Apt virker nu ikke nedtrykte af dén grund:
“Vi sender det ind, som vi tror, vi kan vinde på. Vi fik shortlistet mere end hvert andet indsendte arbejde,” siger Kjetil Try, direktør i Try/Apt, til norske Kampanje.com.
Bureauet havde 25 personer til Eurobest-festivalen i Lissabon, men direktøren selv blev i Oslo.
“Jeg overvejede at sætte mig på flyet op til finalen, men gjorde det ikke. Vi må også tjene nogle penge,” lød kommentaren.