Af Peter Engholm, journalist
De to danske guldløvevindere på scenen i Cannes. Til venstre Cirkulär for Ikea og til højre Backup Ukraine fra Polycam og Unesco. Foto: Peter Engholm

2 guldløver, 4 sølvløver og 3 bronzeløver til Danmark torsdag i Cannes Lions. Guldet gik til Accenture Song, Marketsquare og Dentsu X og til Virtue. Se oversigten her.

Tirsdag aften blev det til en dansk Grand Prix i Cannes Lions. Historisk, og torsdag aften var ikke mindre historisk. For det er oppe i det lag, når ikke ét, men to danske teams entrerer scenen i palæet samme aften for at modtage hver sin guldløve.

I Direct Lions gik guldløven til Accenture Song, Marketsquare og Dentsu x med Ikea Cirkulär, og Virtue supplerede sin Grand Prix med en guldløve i Media Lions med Backup Ukraine for Polycam og Unesco.

Og 

Læg dertil 4 sølv og 3 bronze fordelt på Uncle Grey (sølv og bronze) for Samsøe Samsøe, Cirkulär-holdet (sølv) og Virtue og Backup Ukraine (2 sølv og 2 bronze)   – og allerede nu, før sidstedagen i Cannes, har dansk kreativitet lagt betragteligt oven i 2021-resultatet.

For Accenture Song,  tidl. Hjaltelin Stahl, er guldløven en formidabel måde at lancere det nye bureaunavn.

Inde i palæet sagde Accenture Songs nordiske CCO, Adam Kerj: 

“At få Ikeas kunder – og dem er der en millard af – med på en cirkulær rejse kan kun gøres med kreativitet. Og det kræver en stærk kreativ idé at få en så kompleks løsning til at fungere på med så mange stakeholders på næsten 30 markeder. Ikea gør verden til et lidt bedre sted, og de får deres kunder til at gøre en del af arbejdet selv – lige som når møblerne skal samles.”


Adam Kerj i Festivalpalæet, før han sammen med kunde og bureaukolleger skal op for at modtage guldløven for Ikeas case Cirkulär. Foto Pia Osbæck

Jurypræsidenterne i hele Cannes-ugen talte om ‘power of partnerships’, og Ikea bragte usædvanlige partnere sammen: Sit eks-bureau Hjaltelin Stahl og sin faste bureaupartner Marketsquare. Sidstnævnte bureau har vundet flere internationale priser på det seneste og tager nu sin første guldløve. 

Direct Lions jury president Fred Levron, der er global chief creative officer, Dentsu International, siger om Cirkulär: 


Fred Levron, jury president. Foto: Peter Engholm

“Stor hilsen til teamet. Jeg vil meget gerne have budskabet ud: At Ikea som stor møbelproducent anerkender, at de er en del af problemet med vores begrænsede ressourcer. Og at de leverer en løsning, der er genial: At tilskynde en genbrugende adfærd. Det er ikke et moment, men et movement. For Cirkulär er blevet en fast del af deres forretning.”

Virtue kender fra tirsdagens Grand Prix-sejr vejen til scenen i palæet, men bare fordi man er ypperlig i Digital craft, kan man godt være fantastisk i Media Lions. 

Her er Morten Grubak, Martin Furze Nørgaard og Christina Smidt fra Virtue på vej op på scenen for at modtage deres guldløve. Video: Pia Osbæck

Jury president Daryl Lee, global CEO, IPG Mediabrands, siger om Virtues løsning for Polycam og Unesco: 


Jury president Daryl Lee. Foto: Peter Engholm

“Backup Ukraine er enspektakulær case – og en favorit til Grand Prix’en. Det er i sig selv stærkt, når et brand og en godgørende organisation går sammen. Backup Ukraine er ikke kun teknologi, men en social experience og i sidste ende social purpose. “


Christine Smith på scenen igen for Virtue. Foto: Morten Grubak

Cannes Lions 2022
– dansk Grand Prix, guld, sølv og bronze

Grand Prix 

Digital craft

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Guld

Media

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Direct

  • Cirkulär
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare og dentsu X

Sølv 

Direct

  • Cirkulär
    Ikea
    Accenture Song, Marketsquare og dentsu X

Media

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Media

  • The resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey

PR

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Industry Craft

  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Digital craft

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Brand experience & activation

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Bronzeløve

  Social & influencer

  • The resell tag
    Samsøe Samsøe
    Uncle Grey

PR

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Direct

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Outdoor

  • Nord DDB
    Chillboards
    Coors Light

Creative strategy

  • Hjelm har alle dage været en god idé
    Rådet for sikker trafik
    &Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
  • Empty Chairs
    Børns Vilkår
    Uncle Grey

Mobile

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Brand experience & activation

  • Backup Ukraine
    Polycam x Unesco Danmark
    Virtue

Dertil kommer:

Guld

  • Young Lions Design
    Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club