Endnu en omgang høvl til QR-koder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Forfatter til to marketing-bestsellere giver et ordentlig hug til QR-koder: De bliver brugt alle mulige – og ikke mindst – umulige steder.

I foråret underkendte Lars Bastholm QR-koder som en vigtig del af fremtidens markedsføring. Det gav en del debat her på bureaubiz.dk.

Nu tager endnu en reklamemand bladet fra munden og siger, at bare fordi teknologien er opfundet, betyder det ikke, at den absolut skal bruges i hver eneste reklamekampagne.

Canadiske Scott Stratten gav QR-koder en ordentlig opsang i et indlæg på den nyligt afholdte direct marketing-konference, DMA 2012, i Las Vegas.

Scott Stratten, der er forfatter til bøgerne ’Unmarketing’ og ’The Book of Business Awesome’ – og har 135.000 følgere på Twitter – understregede, at han elsker potentialet i QR-koder, men at de ikke behøver at blive påklistret alle steder.

Et af de steder er f.eks. i metroen, hvor man ofte ikke kan komme på nettet og alligevel er der QR-koder allevegne.

Det samme i flymagasinerne: masser af koder – og intet internet!

Og hvad med billboards langs vejen. Hvornår er det lige, at man skal nå at scanne dem, spurgte Scott Stratten den helt fyldte sal af direct marketing folk?

Eller QR-koder på en bus? Hvem skal scanne dem? De gående eller de kørende? Og hvordan skal de nå det i forbifarten?

Pointen med, at QR-koder ikke hører hjemme i trafikken, var efterhånden sivet ind og Scott Stratten gik videre med QR-koder i e-mails:

”Som alle andre, læser jeg ofte mine e-mails på telefonen. Hvordan er det lige,  at jeg skal scanne en QR-kode med min telefon, når koden er inde i telefonen? Med mindre jeg er en Jedi, kan jeg ikke scanne den”, sagde han til den grinende forsamling, mens han vred sig på scenen for at illustrere, hvilke gymnastiske øvelser, der i givet fald skulle til.

Og så et simpelt spørgsmål, der giver stof til eftertanke:

”Og hvis jeg ser e-mailen på computeren, hvorfor er det så at jeg ikke bare kan få et link jeg kan klikke på. Hvorfor er det, at de vil have, at jeg absolut skal scanne med telefonen?”

”Jeg har også set QR-koder på bananer, fortsatte Scott Stratten. “Scan for at få en smoothie opskrift, stod der – men opskriften er ikke særlig læsbar på en telefon. Og igen: der er jo ingen der scanner med en computer, vel?”

Han sluttede udfaldet mod QR-koder med at sige til de forsamlede direct marketingfolk, at de skal tænke sig godt om, før de bruger QR-koder i en kampagne. Og den var vist efterhånden ’scannet’ ind på lystavlen hos de fleste.

For problemet, er – ifølge Scott Stratten – at når først man har scannet en QR-kode, der ikke virker, så gider man ikke gøre det mere.

Og det går ud over dem, der bruger QR-koder fornuftigt.