Det er i krisetider, der skal investeres. Og det mantra har en række yngre bureaufolk taget til sig – så bogstaveligt, at de har kastet al forsigtighed over bord og startet op for sig selv uden nogen form for sikkerhedsnet.
Det startede først på året, da Nicolaj Svarer Schwensen forlod Bates Y&R for at starte sit eget bureau under navnet 2010. Bureaubiz fortalte historien under overskriften “Nyt år. Nyt bureau. Nul kunder”.
I sidste uge startede en tidligere kontaktchef og projektleder hos Agenda så også deres eget bureau – uden at have konkrete kunder på listen.
Og i dag kan Børsen så fortælle om endnu et nyt bureau, hvor den adm. dir. har en stor opgave at starte på: at skaffe kunder.
Bureauet hedder Anew og er stiftet af Mads Christensen, Rune Degett og Mathias Birkvad.
Mads Christensen var indtil for nylig kontaktchef hos Saatchi og får titel af adm. dir.
Mathias Birkvad var indtil for nylig planner hos Saatchi, og han får titel af strategisk dir.
Rune Degett får titel af kreativ direktør, og han har også haft et ophold hos Satchi, men det ligger dog nogle år tilbage. Før da var han hos Wieden & Kennedy i Amsterdam, og senest har han været kreativ direktør hos Adpeople.
De tre er klar over, at der skal kæmpes for tingene.
“Det bliver hårdt arbejde, og vi har da indstillet os på at forsørge os selv uden løn i den første periode. Men vi tror, at det her er det rigtige tidspunkt, for det er efter en krise, at annoncørerne begynder at tænke anderledes”, siger Mads Christensen til Børsen.