Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mediabureauerne har foreløbig været leveringsdygtig i stærke regnskaber. Mindshare overgik alle de hidtidige.

Omsætningsmæssigt fulgte Mindshare i 2011 markedet sådan nogenlunde, men det er nok også det mest negative, man kan sige om regnskabet. For på alle andre nøgletal leverer mediabureauet en stærk udvikling.

Dermed følger Mindshare op på de hidtidige regnskaber fra mediabureauer ved at levere den mest markante fremgang.

Bruttoavancen blev forøget med næsten en tredjedel, og overskuddet blev forøget med næsten 50 pct.

“Udviklingen skal ses i lyset af flere nye kunder – f.eks. Gina Tricot, Oister, Velfac, Visit Denmark og Applus – men også i et øget aktivitetsniveau i vores strategiske forretningsområder. Mindshare er således i mindre grad end resten af markedet berørt af udviklingen i annonceforbruget,” siger adm. dir. Martin O. Rasmussen og fremhæver desuden flere års satsning på e-commerce optimering samt digitale medier.

“Et tæt samarbejde mellem vores analysefolk og digitale specialister udmøntede sig i et af verdens første fulde Path-to-Conversion studier, som anskueliggør de forskellige digitale kontaktpunkters andel og potentiale i forhold til at skabe online salg. En væsentlig del af vores nye kunder har netop online salg som fokusområde og valgte Mindshare til at optimere dette i og uden for Danmark,” siger Martin O. Rasmussen.

Bureauet har også opgraderet med flere seniorfolk, og det er en af årsagerne til, at den gennemsnitlige personaleomkostning er steget med næsten 20 pct.

Martin O. Rasmussen nævner f.eks., at Invention afdelingen er fordoblet, og medarbejderne har været efterspurgte foredragsholdere på seminarer om alt fra advertorials til Social Search.

Nøgletal for Mindshare

  • Omsætning 378,206 mio. kr. +6,7 pct.
  • Bruttoavance 47,444 mio. kr. +32,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,157 mio. kr. +16 pct.
  • Lønandel 56,5 (55)
  • Resultat af primær drift +6,533 mio. kr. +48,9 pct.
  • Resultat før skat +6,51 mio. kr. +45,7 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club