Energiselskaber har anvendt vildledende prisoplysninger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Energiselskaber har svært ved at holde sig inden for loven. I går fik fire af dem en reprimande af Forbrugerombudsmanden. I dag får fire andre det samme.

I går meldte Forbrugerombudsmanden ud, at fire energiselskaber havde vildledt forbrugere i forbindelse med opsøgende telefonsalg.

Nu har Forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, meddelt fire andre energivirksomheder, at deres prismarkedsføring var i strid med markedsføringsloven.

NettoPower ApS, OK a.m.b.a og EnergiNord A/S har har markedsført sig med, at de var de billigste på markedet.

Hvis man skal markedsføre sig med at være de billigste, kræver det, at man kan dokumentere, at man virkelig ER de billigste.

NettoPower ApS havde på forsiden af et dagblad i januar 2015 annonceret med, at selskabet var ”Danmarks billigste Elselskab”.

Selskabet kunne dog ikke dokumentere, at det var billigst i januar 2015, og virksomheden bekræftede, at der var tale om en fejl.

Ok a.m.b.a. havde i januar 2015 anvendt udsagnet ”Billigst på el-pristavlen.”

Selskabet kunne ikke dokumentere rigtigheden af udsagnet, og der var dokumentation for, at selskabet den 8. januar 2015 ikke var billigst.

EnergiNord A/S anvendte i 2015 udsagnet ”Vælger du Markedspris, får du markedets laveste pris”.

Her kunne selskabet heller ikke dokumentere rigtigheden af udsagnet.

”Energivirksomhederne har markedsført sig som billigere end konkurrenterne uden at kunne dokumentere rigtigheden af udsagnet. Det må de ikke, og derfor har jeg meddelt virksomhederne, at de fremover skal overholde markedsføringsloven, siger Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Også Trefor er der blevet klaget over, som i en pressemeddelelse skrev, at man gav prisnedsættelse til loyale kunder.

Pressemeddelelsen kunne give forbrugerne det indtryk, at besparelsen kun kom de kunder, som købte el hos Trefor, til gode, skriver Forbrugerombudsmanden.

Besparelserne kom dog alle de kunder, som boede i Trefors netområde til gode, uanset hvilket energiselskab forbrugerne havde et elabonnement hos.

Forbrugerombudsmanden har derfor indskærpet reglerne i markedsføringslovens § 3, stk. 1, over for Trefor.