“Rør blot ikke ved min gamle jul”, hedder det i Sikken voldsom trængsel og alarm, og den jule-strategi har annoncører og bureauer benyttet sig af i mange år.
Men da den 183 år gamle kæde af stormagasiner, Harvey Nichols, skulle fyre deres julekampagne af via bureauet Adam&Eve DDB i London, blev der både voldsom trængsel foran tv-skærmene og hurtigt også computere samt smartphones – og en del alarm i reklamebranchen.
Kampagnen lancerede elegant designede skodprodukter som gaver – til lave priser, så giveren kunne bruge så meget desto mere på sig selv. Den høstede Grand Prix i både Press Lions og i Promo & Activation.
Og på den afsluttende award ceremony i Cannes Lions lørdag aften blev det dælme til yderligere to Grand Prix’er, og det gjorde casen til den største GP-sluger ved årets festival.
I Film Lions kom Grand Prix’en i hus i kategorien TV & Cinema Film. Det danske medlem af Film-juryen, Katrine Jo Madsen, der er Senior Creative i UncleGrey, siger:
“Harvey Nichols laver en julekampagne uden at spille på alle følelserne med hygge og rensdyr og små lykkelige børn – men viser jo tværtimod næsten det modsatte. Det kræver altså mod,”
Hun tilføjer:
”Jeg kendte ikke Harvey Nichols-sagen før, og jeg har flere gange spurgt mig selv: Hvorfor kan jeg så godt lide dette her? Men den bliver bare bedre og bedre, hver gang jeg ser den.”
I Integrated Lions blev Grand Prix’en motiveret for sit herlige “u-undskyldelige element”, for at være sjov og kontroversiel, og for på én gang at kommunikere brandet og udvide måden at markedsføre sig på.
Ikke alle deler dog den firdobbelte Grand Prix-begejstring – i al fald ikke i Film Lions. Kreativ direktør i &Co, Thomas Hoffmann, siger:
“Da jeg hørte, at der var uddelt to Grand Prix’er i Film, så var The Epic Split fra Volvo Trucks helt oplagt. At den anden så blev Harvey Nichols, var ret overraskende. Filmen er traditionel – en af de ældste jokes i verden – og hvis den havde fået guld, så ville jeg have tænkt, at juryen havde været flink. Det gode ved Harvey Nichols-kampagnen er serien af produkter.”