Engelske annoncører reducerer deres budgetter kraftigt

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Reduktionen i tredje kvartal er den største i 9 år. Kun internet search kan notere fremgang. P&G har skåret kraftigt, og de engelske tv-priser er nu på niveau med 1992.

Man kunne tro, det var et resultat af finanskrisen – at de engelske annoncører skar i deres marketing-budgetter i tredje kvartal.

Men faktisk er det fjerde kvartal i træk, at Bellwether analysen fra IPA (Institute for Practioners in Advertising) har noteret nedskæringer. Har finanskrisen spillet en rolle, så skal den findes i det forhold, at tredje kvartal bød på den største reduktion i analysens 9-årige historie. Kun 8 pct. af virksomhederne er nu mere optimistiske omkring deres muligheder end de var for tre måneder siden.

35 af virksomhederne i analysen rapporterer om reduktion af budgetterne, mens 12 pct. har øget.

“Jeg tvivler på, at disse tal kan overraske nogen. I lyset af avisoverskrifterne skulle det da lige være, at der er 12 pct., der har justeret deres budgetter op”, siger Moray MacLennan, præsident for IPA, til Brandrepublic.

Alle medier og markedsanalyse er blevet ramt af nedturen. Mens der på total-tallet er en 23 pct. flere virksomheder, der sparer end øger, så er der minusset på 26 pct., hvad angår media, PR, events og markedsanalyse.

Dem, der har klaret sig bedst er internet, idet omsætningen her har holdt sig stabil, mens search er eneste mediegruppe med vækst. Sales promotion og direct marketing har klaret sig med kun mindre fald. Her er der henholdsvis 5 og 6 pct. flere virksomheder, der vil skære end øge.

Bellwether-analysen bygger på 250 virksomheder.

I en anden analyse fra Billets Media Monitoring kan man læse, at Englands største annoncør, Procter & Gamble med et budget på omkring 2 mia. kr., også har haft gang i sparekniven. Firmaet stod med en nedgang på ca. 150 mio. kr. for den største besparelse. Samlet faldt markedet med 2 pct. og det gik værst ud over tv, som gik ned med 16,8 pct. i september. Nick Manning, CEO for Billetts moderselskab, Ebiquity, fortæller til Financial times, at priserne på tv-reklamer nu er på niveau med 1992.