Big Data er ikke et populært ord i den kreative verden. Måske fordi begrebet får enorm opmærksomhed uden at nogen endnu har kunnet forklare, hvad man kan bruge det til i forhold til kreativ udvikling.
Til gengæld behøver der ikke være problemer i forhold til en mere generel anvendelse af data, og her rummer den digitale verden faktisk nye redskaber, der kan bruges til at underbygge kreative ideer.
Det er en case fra Robert/Boisen & Likeminded et eksempel på. Og lige netop anvendelsen af data bliver fremhævet i en international anerkendelse af bureauets Anthon Berg ide, The Generous Upgrade.
Ideen går ud på, at folk i Københavns Lufthavn fik mulighed for at scanne deres boarding-kort. Anthon Berg kvitterede med en lille gave, der blev større og større afhængig, hvor dårligt et sæde, man havde fået.
Grundlaget var et samarbejde med SeatGuru, hvor man på basis af analyser af boarding-kort kunne kvalitets-gruppere sæder i fly.
Måske ikke Big Data i yderste potens – men dog en kreativ udnyttelse af data, og det er lige netop det, som får international anerkendelse.
Ideen er blevet kåret som en af oktobers bedste Outdoor på det internationale branchesite bestadsontv.com, hvor de to kreative direktører fra McCann London Rob Doubal og Laurence Thomson (Chief Creative Officers McCann London, tidligere Wieden Kennedy og Mother) har haft opgaven at udvælge månedens bedste arbejder.
De to fremhæver, at ideen er brug af data, som de ikke har set før, og det gør arbejdet mere overraskende.
Og det er ikke helt tilfældigt, at Robert/Boisen har involveret sig i et datatungt projekt.
“Vi synes faktisk, det er et spændende område, der giver en masse nye muligheder. Der ligger meget kreativitet i at arbejde med at kombinere forskellige systemer og nå frem til nogle ideer, der giver en anden og mere involverende tilgang til forbrugerne,” siger partner Søren Christensen fra Robert/Boisen & Likeminded.
Udgangspunktet for The Generous Upgrade var den grundlæggende ide om at ville gøre noget generøst for de rejsende.
“Der var vi så omkring en række forskellige ideer, indtil en digitalt kyndig person, der kender SeatGuru pegede på den mulighed,” siger Søren Christensen.
Siden krævede det en del snak frem og tilbage med SeatGuru for at få adgang til databasen, SeatGuru skulle foretage nogle opdateringer og siden skulle der udvikles noget software til at gennemføre ideen.
“I virkeligheden er det en klassisk sampling, men ved at arbejde med at kombinere systemer og data får vi skabt en langt stærkere brand-oplevelse ud af samplingen. Det viser, hvordan vores værktøjskasse er blevet udvidet,” siger Søren Christensen.
The Generous Upgrade har i det hele tage fået betydelig international omtale, og casen lægger sig således fint i forlængelse af lanceringen, der også er blevet anerkendt bredt.
Toms lader også til at være tilfredse. I hvert fald vil The Generous Upgrade blive rullet ud i Norden i den sidste del af i år – og globalt i 2014.
Endelig vil casen i den kommende tid vise, om den også har prispotentiale – f.eks. ved decembers EM i reklame, Eurobest.