Engelske Mother skal lave global kampagne for Lego

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det siger rygterne i hvert fald – Lego understreger dog, at det fortsat er selskabets inhouse bureau, der er global lead.

Rygterne har svirret i England om, at Lego var på jagt efter et globalt reklamebureau. Nu skriver engelske Campaign, at valget er faldet på Mother.

Lego vil ikke bekræfte – men samtidig lukkes der en smule mere op end tidligere. Lego fastslår nemlig, at det fortsat er selskabets inhouse bureau, der er dets globale bureau.

Omkring Mother lyder kommentaren fra en talsperson:

“Jeg kan bekræfte, at Mother har deltaget i en konkurrence omkring en enkelt global kampagne. Mother har gjort et godt indtryk som et kreativt bureau, men vores globale reklamebureau forbliver vores interne Lego bureau.”

Legos eget bureau har da også i de seneste par år haft fart på og bl.a. rekrutteret markante kræfter fra bureaubranchen – som f.eks. Ulrik Juul, der kom til Lego fra et job som kreativ direktør hos Zupa Recommended.

Der har været spekulationer om, at Lego er nået til en situation, hvor en mere overordnet branding kan være en god ide oven på en årrække, hvor selskabet har været en enorm succes.

Man har da også fornylig set et eksempel, hvor en reklamefilm spiller mere emotionelt på far/søn relationen i en film frem for de mere klassisk sælgende reklamefilm henvendt til børn.

Far/søn filmene startede i USA, mens det hollandske bureau We Are Pi har udviklet det i en julefilm til det engelske marked.