Af Peter Engholm 25@mail.dk

Gordon Brown låner i dag en fordom i Menneskebiblioteket – et 10 år gammelt prisbelønnet koncept udviklet af et dansk reklamebureau.

Prisvindende reklamekoncepter med 10 år på bagen er ikke hverdagskost, især ikke når priserne er i kategorier som “The Government Award” og “Social Project of the Year Award”. Og der er ikke mange kandidater tilbage, når en premiereminister tester konceptet af.

I år 2000 ville Stop Volden-projektet anlægge en rulleskøjtebane på Roskilde Festivalen og dele brochurer ud. Men hvorfor ikke i stedet lave en aktivitet, der i sig selv bærer budskabet, foreslog reklamebureauet – og det blev til Menneskebiblioteket, der i dag indtager Downing Street 10.

“Menneskeblioteket udlåner fordomme. Her kan man i to timer låne en person, som man har en fordom imod – en P-vagt, en politimand, Brøndby-fan, stripper eller hvad det måtte være – og tale med vedkommende. Indsigten er, at man sænker paraderne, når man forstår mennesket bag typen,” siger en af de tre bureaufolk bag konceptet, Sune Bang, der i sin egenskab af reklamemand selv måtte stå for skud for folks fordomme.

“Tobias Rosenberg, Philip Einstein Lipski og jeg udviklede konceptet for Stop Volden, som jeg havde haft som kunde siden 1994 på Courage. I 2000 var vi på Grey, men ideen er vokset ud over bureau og kunde – og har i dag sin egen organisation: http://human-library.org,” siger Sune Bang, der er adm. direktør i Kommunikationsbureauet København – og bestyrelsesmedlem i Menneskebiblioteket.

Konceptet er eksporteret til over 50 lande, bl.a. Rusland, Japan, USA, og der er udlånt over en halv million fordomme – og i bedste biblioteksstil skal låneren aflevere mennesket i samme stand, som man modtog den i.

“Som med enhver anden kommunikation, vi laver til daglig, udtrykker den enkle overskrift en række komplekse problemstillinger. Det er de erfaringer, vi tager med os over i de velgørende aktiviteter. Og som én, der udfører håndværket kommunikation for kommercielle kunder, kan man stadig blive både stolt og glad over at se den utrolige gennemslagskraft, der kan ligge i den enkelt udtrykte idé,” siger Sune Bang.

Når premiereminister Gordon Brown i dag låner en fordom, sker det ved et lukket arrangement. Det er således ikke den lånte person, der kommer i fokus, men derimod blåstemplingen af konceptet.

“Gordon Brown sender et signal til Storbritanniens kommuner og andre offentlige institutioner om at tackle fordomme og vold på en ny måde. Jeg kan da også komme i tanke om nogle politikere herhjemme, der med fordel kunne låne en burkaklædt kvinde – hvis man ellers kan finde én – til en totimers snak,” siger Sune Bang.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club