Danske Bank har i MobilePay skabt en fantastisk succes, som foreløbig 3 mio. danskere har taget sig. En succes, fordi et teknologisk og finansielt kompliceret produkt fremstår enkelt og intuitivt – og opfylder et udtalt behov hos brugerne.
Når betalingsapp’en skal bredes yderligere ud, ligger der således en stor opgave – ikke kun på grund af ophavets forankring hos danskerne, men også fordi der ikke bare kan fyldes på.
Det er afsættet for lillesøsteren til MobilePay, WeShare, som Danske Bank netop har lanceret. App’en hjælper med at holde regnskab, når flere har lagt ud, og flere skal deles om regningen – f.eks. ved sammenkomster og grupperejser.
Danske Bank har netop valgt lillesøster-modellen og ikke en udvidelse af den eksisterende app:
”WeShare er en niche-app, der supplerer MobilePay. Udviklere kunne nok føle sig fristet til at fylde flere features på en udbredt app, men det kan nemt blive for komplekst – selv for de mest tech-savvy. Og kunderne vil have det så nemt som muligt – dét er baggrunden for WeShare,” siger Per Møller Jensen, der chef for Integrated Marketing & Marcom i Personal Banking i Danske Bank.
Logoerne for hhv. MobilePay og WeShare
Når venner skal dele udgifterne, så handler det netop om mennesker (og om samtalen mellem dem) – ikke om penge. Det var en del af tilgangen til WeShare, og Danske Bank valgte velkendte partnere til at bistå sig i processen:
Bag konceptet og app’en står Danske Banks eget team sammen med Hello Group (koncept og UX-design) og Trifork (udvikling), der også var holdet ved bl.a. opdateringen af MobilePay.
Tilgangen i denne app kan samtidig bane vejen for flere niche-apps fra Danske Bank:
”WeShare er enkel i brug. Og enkeltheden i de enkelte apps gør det nærliggende at bygge et økosystem af apps rundt om MobilePay,” siger Per Møller Jensen.
Danske Bank forventer, at 300.000 danskere vil hente app’en ned i løbet af det kommende år.
Og til at lancere app’en har det kreative ben hos bankens mediabureau, MBA, efterfølgende lavet nogle mindre præsentationsfilm – en af dem kan ses her.