Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauet har gennemført en analyse over holdninger blandt en gruppe, der udgør ca. en tredjedel af alle voksne danskere.

Det voksende antal singler blandt danskerne har fra tid til anden været et populært emne i medierne. Men hvad med reklameverdenen?

Her har der ifølge Envision været plads til mere viden, og derfor har bureauet gennemført en større analyse over, hvad der styrer singleshopperen, der estimeres til at udgøre ca. 1,6 mio. danskere.

Analysen bygger dels på dybdeinterviews med 24 danske singler, dels på en større spørgeskemaundersøgelse via YouGov med 1.006 singlerespondenter, repræsentative for den danske singlebefolkning 18+år. Derudover indgår kørsler og data trukket via Index Danmark/Gallup og Danmarks Statistik.

Analysen præsenteres på et gratis seminar den 11. november, der er international Singles Day.

Her vil man bl.a. kigger på en række myter om singler – men allerede nu løftes sløret for to af dem:

Myte #1  Singler har det skidt med at være singler

Singler har det overordnet fint med at være single. De nyder deres frihed, uafhængighed og fleksibilitet. Nok er stigmatiseringen ikke helt væk, men den er godt på vej. 7 ud af 10 singler har det overvejende godt med deres singlestatus, mens hele 8 ud af 10 sætter stor pris på deres frihed som single. Og faktisk er det ganske få, der synes, det er lidt pinligt at være single.

I Yougov analysen fordelte tallene sig således:

  • ”Jeg har det godt med at være single”: 71 %
  • ”Jeg sætter stor pris på min frihed som single”: 80 %
  • ”Jeg synes, det er lidt pinligt at være single”: 12 %

Myte #2  Singlers liv handler om at finde den eneste ene

De fleste singler fortæller, at de da gerne vil have en partner, men ikke for enhver pris. De vil ikke gå på kompromis med deres livsstil bare for at få en kæreste. At finde en partner er også langt fra dét, der står øverst på singlers dagsorden. Ganske få erklærer sig enige i, at de aktivt søger en partner/ægtefælle. Rigtig mange er altså ”Single by Choice” – enten bevidst eller ubevidst, fordi de er forholdsvis kræsne og krævende.

Yougov-tallene fordelte sig således:

  • ”Jeg søger aktivt en kæreste/ægtefælle”: 21 %
  • ”Jeg drømmer om en kernefamilie (mor, far og børn)”: 28 %

Adm. dir. Mona Juul fra Envision fortæller videre, at det ikke er sådan, at singler bliver mere og mere familieorienterede med alderen.

“Der er en klar tendens til, at man bliver mere tilfreds med singlelivet, jo ældre man bliver. For eksempel er der langt flere af de 18-34-årige singler, der kan føle sig ensomme som singler, end i de ældre aldersgrupper,” siger Mona Juul og tilføjer om det spørgsmål, at singler måske ikke nødvendigvis vil give udtryk for utilfredshed med deres livsstatus.

“Det er ikke sådan, at familie nødvendigvis presser sig på. Men selvfølgelig er der et skær af at skulle forsvare sin single-status. Ligesom man forsvarer alt muligt andet. Jeg bliver f.eks ofte spurgt om, hvorfor jeg ikke har børn.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club