Envision-salg skal booste Anew

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

PRO: Anew er gået ind i sit nye forhold med et lille plus på bundlinjen, men jagter efter salget til Envision større kunder og dermed større overskud. Vi har et bud på salgsprisen.

Envision har ikke taget Anew for pengenes skyld, i hvert fald ikke hvis man alene ser på reklamebureauets overskud.

Blot 40.275 kr. stod der ved årsskiftet på bundlinjen hos Anew, som netop har solgt 60 pct. af forretningen til Envision.

Det betegner Anew-ledelsen i den netop aflagte årsberetning som et ”mindre tilfredsstillende resultat”, men adm. direktør Mads Duzenius Christensen maner alligevel til besindighed:

”Vores overskud er mindre end sidste år, men det er som forventet. Vi laver generelt ikke store overskud, da vi investerer det meste af det, vi tjener, på udvikling af forretningen.”

Anews omsætning lå da også på niveau med året før, imens bruttofortjenesten faktisk steg med 19 pct. fra 2016 til 2017. Samtidig voksede bureauets personaleudgifter imidlertid betragteligt, og man har siden udvidet partnerkredsen med Esben Amtorp.

Betalte Envision 2,5 mio.?
Bureaubiz har bedt partner Henrik Ulvsgaard fra revisions- og rådgivningsvirksomheden Baker Tilly om at se nærmere på Anews indtjening de seneste år og på den baggrund udarbejde et værdiestimat for virksomheden.

Det giver et billede af en sund virksomhed, der i tråd med Mads Duzenius Christensens forklaring giver overskud hvert år, om end de ikke er store.

Med udgangspunkt alene i de historiske tal estimerer revisoren værdien af Anew til mellem 3,7 og 4,5 mio. kr. I så fald skulle Envision have betalt mellem 2,2 og 2,5 mio. kr. for 60 pct. af bureauet.

Prisen muligvis højere
Parterne ønsker ikke at udtale sig om salgsprisen, der i sagens natur også vil være påvirket af for udenforstående ukendte forventninger til fremtidig indtjening.

”Udgangspunktet for værdien af en virksomhed er den fremadrettede indtjening, som definerer købers villighed for pris og afkast. Således er det meget væsentligt, hvorledes budget og produkt-/markedsidentifikationen er på plads i den konkrete virksomhed,” siger Henrik Ulvsgaard.

Han tilføjer, at der ved en del virksomhedsopkøb ydermere er ”væsentlige synergier, hvor køber er villig til at betale en højere pris”.

Salg skal give vækst
Hos Anew lægger man ikke skjul på, at salget til Envision skal give flere penge i kassen.

”Anew fortsætter jo som en selvstændig enhed, så på kort sigt ændrer det næppe noget, men det skulle det gerne gøre på længere sigt. Vi har gjort det her primært for at gøre os attraktive over for større kunder, som har brug for mere kapacitet,” siger Mads Duzenius Christensen.

Konkret for 2018 forventer han foruden vækst i bruttoavancen ikke desto mindre et større overskud end i det forgange år.

Nøgletal for 2017 i kr. (i parentes 2016)
Nettoomsætning: 8.206.015 (8.159.795)
Bruttofortjeneste: 3.674.680 (3.075.201)
Lønomkostninger: 3.514.526 (2.733.846)
Driftsresultat: 84.812 (307.551)
Årets resultat: 40.275 (222.997)
Gnmsn. antal medarbejdere: 6 (6)