Envision-direktør bliver ny chef for konsulent-hus

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Reklamebureauet oprettede forrige sommer stillingen som kommerciel direktør til Ole Herstal. Nu er han blevet landechef i et konsulenthus med udtalt forbrugerforståelse.

Ole Herstal har formået at sætte solide fodtryk på både bureau- og kundeside. Nu kan man sige, at han går en tredje vej; som landechef i det nordiske konsulenthus Marketing Clinic.

På kundesiden omfatter erfaringen General Electric (USA), IBM (Nordisk), Telia og Mobilix, mens han på bureausiden i fem år var partner i Kunde & Co, fire år hos Co+ – først som partner og siden også adm. dir.

For to år siden kom Ole Herstal til Envision fra Waoo!, hvor han i godt tre år havde været markedsdirektør. På bureauet blev han kommerciel direktør, bl.a. med opgaven at binde kommunikationsløsningerne endnu tættere sammen med kundens strategi og forretning.

Og nu dykker han dybere ned i selvsamme strategi og forretning – som konsulent i Marketing Clinic, men tager kundeforståelsen fra bureausiden med sig.

”Jeg blev spurgt, om jeg som managing director ville bygge videre på et nordisk setup. Vi har 60 konsulent-kompetencer i Norden, heraf 10 i Danmark. Det lød spændende, og Mona Juul (adm. dir. i Envision, red.) og jeg skiltes i fordragelighed,” siger Ole Herstal.

Han tilføjer om Marketing Clinic:

”Marketing er ved at blive løftet ind i direktionen, og derfor bliver tal og forretningsorientering stadig vigtigere. Konsulenterne i Marketing Clinic har alle trådt deres barnesko på kundesiden – med bredere ansvar end blot marketing, i eksempelvis Electrolux, Carlsberg og Coca-Cola. Vi leverer ”kommerciel exellence” og dyb forbrugerindsigt.”

I Bureaubiz’ årlige bureaurapport har Marketing Clinic tidligere været med i oversigten, og vi havde også navnet med som bureau i Børsens seneste oversigt over gazelle-virksomheder.

Men reelt er Marketing Clinic ikke et bureau, men et konsulenthus – omend ydelserne på visse punkter snarere peger i retning af bureauer end mod klassiske konsulenthus:

”Vi søger at forfine og forbedre måden, kunden går til markedet på – hvad enten det er produktudvikling, salg, marketing m.m. Dagsordenen er at få forretningsforståelsen og forståelsen for sine kunder til at spille sammen. Og vi leverer kundeindsigt og -adfærd, vi implementerer og gør det operationelt for kunden – uden dog at eksekvere,” siger Ole Herstal.

Det er i øvrigt en sund biks, som Envision-direktøren har overtaget ledelsen af – en forretning, som Morten Kjær i en årrække var chef for.

Bruttoavancen hos Marketing Clinic var forrige år 11,9 mio. kr., stigende til 12,8 mio. sidste år. Og overskuddet steg fra 3,2 mio. kr. til 3,4 mio. kr.

Regnskabsåret sluttede d. 30. juni, men Ole Herstal kan ikke sige andet om det seneste år end, at ”forretningen stadigvæk er sund”.